Waarom jij meer tijd zou moeten besteden aan kring,- zang, of klap spelen

De meeste leerkrachten kennen wel de spelen: “Zeg Roodkapje waar ga je heen”, de Zevensprong of Jan Huigen in de ton of het klapspelletje “Papegaaitje leef je nog?”.
Maar niet alle leerlingen kennen deze spelen. Er zijn veel oude zang,- en kringspelen en er is weinig nieuws te vinden dus veel leerkrachten bieden deze spelen niet meer aan.

Ook volksdansen staat niet meer op het programma. Ik weet nog goed dat wij periodes met volksdansen hadden op de basisschool. Alle kinderen deden hier zonder te mopperen aan mee.
Net zoals er elke week een kring,- zang,- of klapspel werd aangeboden.

Inmiddels komt dit nog maar weinig voor.
Toch zou het goed zijn wanneer jij als leerkracht tijd aan deze spellen zou besteden.
Het is namelijk goed voor de breinontwikkeling van jouw leerlingen.
De kracht van zang,- of klapspelen zit er in dat de bewegingen worden uitgevoerd op een bepaald ritme. Hierdoor leren kinderen hun brein en lijf samen te laten werken.

Verder is het goed voor de sociale ontwikkeling. Het maken van een kring is een sociaal gebeuren. Het zorgt voor groepsvorming. Kinderen horen erbij. Ze voelen zich gezien en gehoord.
Het is ook goed voor de emotionele ontwikkeling. Kinderen maken samen plezier. Iedereen wordt blij van dansen en zingen.

Maar ook de motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd.
In veel zangspelen zitten kruislingse bewegingen waardoor de lateralisatie gestimuleerd wordt. Ook de horizontale middellijn wordt gekruist zoals bij het spel de Zevensprong of een Klein zigeunermeisje.
Verder moeten kinderen stil staan. Om stil te kunnen staan moet er een goed evenwicht aanwezig zijn. Hoe vaker kinderen deze spellen spelen hoe makkelijker dit zal zijn.
Bij de spellen Roodkapje en Zakdoekje leggen moeten kinderen wegrennen en komt er behendigheid om de hoek kijken. Hiermee stimuleer je ook de ruimtelijke oriëntatie. Zeker bij kringspelen waarbij van richting wordt gewisseld. Ook leren kinderen hun ruimte in te nemen wanneer ze in een slingervorm lopen. Ze ervaren om vooraan, achteraan of in het midden te lopen.

Met kringspelen stimuleer je ook de taal,- en rekenontwikkeling. Kinderen moeten bij sommige spelen afstand inschatten.
Er worden rekenkundige begrippen gebruikt bij bijvoorbeeld Zakdoekje leggen -> de begrippen: voor, achter, naast worden in dit spel door jouw leerlingen ervaren.
Of er wordt afgeteld bij het spel de Zevensprong of Abraham had 7 zonen.
En voor de leerkrachten van groep 3 en 4 is een kringspel met een sneeuwballeneffect heel leuk om het verdubbelen te laten ervaren. Er start 1 kind die met een ander kind danst. De volgende ronde dansen deze kinderen weer met 2 andere, volgende ronde dansen de 4 kinderen met vier anderen. Een mooie gelegenheid om het begrip verdubbelen zelf te laten ervaren.

En ben jij al overtuigd om 1x in de week aandacht te besteden aan kring,- zang,- of klapspelen?
Zo niet, dan heb ik nog een laatste argument.
Kringspelen zorgen er ook voor dat jouw leerlingen bezig zijn om hun executieve functies te versterken. Tijdens deze spelen:

  • werken jouw leerlingen samen
  • moeten ze op hun beurt wachten
  • zijn ze bezig met plannen en organiseren
  • moeten keuzes maken
  • moeten ze flexibel zijn
  • en ze moeten oplossingen bedenken

Ze ervaren dit met hun lijf.

Voor de kleuterleerkrachten onder ons is het misschien makkelijk om hier mee te starten.
Ik weet zeker wanneer je elke week aandacht aan kring, zang,- en klapspelletjes besteedt dat kinderen enorm groeien in hun algehele ontwikkeling.

Voor de leerkrachten uit de midden,- en bovenbouw is ook het advies om kring, of klapspelen te spelen.
Start of eindig een gymles eens met een kringspel. Tijdens een kringspel hoef je niet altijd te zingen denk maar aan het spel Eend, eend gans of Contacten.

Vind je kringspelen een stap te ver, ga dan eens kijken op youtube naar klapspelletjes.
Afgelopen jaar heb ik, nadat ik een leuk kring klapspel was tegen gekomen, dit aan mijn kleuters geleerd. Nadat we dit een aantal keer op het schoolplein hadden gespeeld, zagen andere leerlingen dit ook en vroegen zij of ze mee mochten doen. De tekst was simpel dus zij pikten dit snel op, ook het doorgeven van de klap was niet moeilijk.
Het was mooi om te zien hoe dit spel zich binnen de school ging verspreiden.
Klapspelletjes zijn van alle leeftijden.

Wil je beginnen maar weet je niet hoe?
Vraag dan via onderstaande link een lijst met uitgewerkte spelen aan. Voor elke bouw heb ik deze uitgewerkt.
Aanvraag lijst met spelen

Vul je gegevens en je ontvangt deze lijst direct per mail.
Zo kan jij fijn het schooljaar starten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *