Ik zie, ik zie

“Geen juiste zithouding” “Het hoofd is schuin” “niet gemotiveerd” “het blad ligt schuin” “Hij let niet op” Allemaal uitspraken die leerkrachten zeggen wanneer ik bepaalde afbeeldingen van kinderen laat zien. De afbeeldingen zijn heel herkenbaar en leerkrachten bevestigen ook dat ze dit in hun klas zien. Iedereen ziet hetzelfde “probleem’ en probeert de leerlingen, in …

Ik zie, ik zie Lees meer »

Dyslexie of niet?

Laatst concludeerde een leerkracht: jij gelooft dus niet in dyslexie! Hmmmm????? NEE, dat is niet mijn conclusie. Ik geloof zeker dat kinderen dyslexie kunnen hebben maar ik weet ook dat heel veel kenmerken die bij dyslexie horen ook horen bij kinderen met een visuele disfunctie. Wanneer er in een klas van 25 leerlingen er 7 …

Dyslexie of niet? Lees meer »

Waarom?

Waarom moet je tegen P. elke keer als hij gaat gummen zeggen dat hij dit zachtjes moet doen. Of tegen S. dat ze nu eens moet stoppen met het tikken van haar voet. Zit je in een instructie en ondertussen kauwt E zijn hele mouw nat en wanneer je in een rij staat, komt M. …

Waarom? Lees meer »

Wat je beter NIET kunt doen wanneer de uitslag van AVI of DMT laag is

De toets periode zit erop en de meeste uitslagen heb je nu wel binnen. Hoe zijn de DMT en Avi toetsen gegaan? Had je de uitslag verwacht of viel het toch een beetje tegen. Het laatste jaar dat ik in groep 3 les gaf zei ik tegen mijn directeur: verwacht niet dat al mijn leerlingen …

Wat je beter NIET kunt doen wanneer de uitslag van AVI of DMT laag is Lees meer »