Voorwaarden om te leren

Aan het einde van het schooljaar blik ik altijd terug. Hoe zijn mijn leerlingen binnen gekomen en hoe vertrekken ze.
Elke leerling die mij zit groeit. Vol trots kijk ik terug op de stappen die mijn leerlingen hebben gezet. De stappen verschillen per leerling. Waar de 1 heel veel kleine stapjes maakt, heeft de andere ineens een hele grote sprong gemaakt maar iedereen is gegroeid.

Mijn terugblik is nu veel fijner en heel anders toen ik pas groep 3 had.
Ook toen groeiden kinderen maar toch had ik niet altijd het gevoel dat ik er alles uit had gehaald wat er in zat. Niet iedereen ging altijd met een fijne basis naar groep 4.
Met mijn kennis van nu weet ik dat deze kinderen nog niet klaar waren om te leren.
Groep 3 hadden ze overleefd omdat ze het cognitief wel aankonden maar veel reserve was er niet. Dat was geen fijn gevoel.
Ik begreep niet waarom niet alle vaardigheden beklijfden.
Soms waren de resultaten zo wisselend.
Achteraf gezien kwamen deze leerlingen zonder goede basis naar groep 3. Hun fundament was niet goed.
Ook al kreeg ik in de overdracht te horen dat ze wel:
• 14 letters konden herkennen en benoemen
• konden hakken en plakken
• dat ze de cijfers tot 10 kennen en konden schrijven
• dat de begrippen meer en minder er wel in zaten
• ook was de pengreep in orde
Helaas zijn deze vaardigheden geen garantie op een succesvol leerjaar in groep 3.
Want de echte basis voor groep 3 is een goed doorlopen motorische ontwikkeling. Leerlingen moeten hun lijf goed kunnen besturen. De bewegingen moeten goed geautomatiseerd zijn en ze moeten hier controle over hebben. De verbindingen moeten stevig zijn zodat de informatieverwerking vlot kan verlopen.

Kleuters moeten dus veel spelen en genoeg kansen krijgen om te werken aan hun:
• auditieve ontwikkeling
• visuele ontwikkeling
• sensomotorische ontwikkeling
• balans

Wanneer dit in orde is kunnen zij zonder problemen in groep 3 op een stoel zitten en geconcentreerd aan het werk gaan.
Ze zijn klaar om te leren en zullen ontspannen de groepen 4 t/m 8 doorlopen.

Ik ben benieuwd naar jouw terugblik?
Hebben al jouw leerlingen een stevig fundament.
Of herken jij de volgende kenmerken bij jouw leerlingen:
• weinig focus
• dromerig
• niet altijd gemotiveerd
• lezen niet leuk vinden
• moeite hebben met automatiseren
• spellingsregels per categorie kunnen toepassen maar niet door elkaar
• moeite met klok kijken
• radende lezer
• onleesbaar of onregelmatig handschrift
• kauwen op hun potloden of kleding
• zithouding: onderuit gezakt, zitten op knieën, voeten om stoelpoten geklemd
• wiebelen en friemelen
• wisselende resultaten
Herken je 1 of meerdere kenmerken dan kan ik zeggen dat jouw leerlingen niet klaar zijn om te leren. Ondanks dat jij en jouw leerlingen heel hard werken zal je merken dat de gaten in de fundering steeds groter worden en dat de vaardigheden die je aanbied splintervaardigheden zijn. Ze beklijven niet.
Dat is niet wat je wilt!
Zonde van de energie van jou en het kind. Heel frustrerend!

Door goed naar de ontwikkeling te kijken en de puzzelstukjes op de juiste plek te leggen kan je ontdekken wat deze leerlingen nodig hebben.
Jij kan er voor zorgen dat de leerlingen in de onderbouw een goede basis leggen zodat zij ontspannen kunnen leren.

In mijn training “klaar om te leren” leer ik jou welke voorwaarden er nodig zijn om ontspannen te kunnen leren.
Ook geef ik in augustus een webinar over de echte leervoorwaarden om succesvol te zijn in groep 3 (maar natuurlijk ook groep 4 t/m 8)
Wil jij je inschrijven voor dit webinar?
Stuur mij een mail of een pb met jouw mailadres.
Schrijf in je bericht: interesse in het webinar.
Je ontvangt dan begin augustus automatisch een bericht over het webinar.

En voor nu?
Mijn terugblik is afgerond. Ik kijk met een trots gevoel terug op dit schooljaar waarbij ik volop heb gewerkt aan een stevig fundament bij mijn leerlingen.
Nu is het tijd voor de zomervakantie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *