Komt er ooit een einde aan de zwemles?

Hoe verliep de zwemles bij jouw kind?
Was of ben jij zo moeder die denkt: “Komt er ooit een einde aan de zwemles?”

Had of heeft jouw kind na 2 jaar nog geen A- diploma?
Zit jij elke week nog steeds aan de kant te kijken en te hopen dat jouw kind op mag voor zijn/haar A-diploma?
En denk jij: “waarom lukt het nog steeds niet?”

Om te kunnen zwemmen moet jouw kind watervrij zijn. Daar kan je zelf al vroeg mee beginnen door er voor te zorgen dat wanneer jouw kind klein is lekker te spetteren met water in een badje of onder de douche.
Of jouw kind lekker laten spelen met waterpistooltjes of de tuinsproeier.
Bij de meeste kinderen zit daar ook niet het probleem.

Het advies bij de zwemscholen is om het kind vanaf 5 jaar op zwemles te doen. Eerder mag ook maar dan zeggen de meeste zwemscholen dat het kind er wat langer over kan doen.
Langer er over doen is helemaal niet erg maar ik heb vaak langs de kant van het zwembad gezeten en gezien dat er kinderen zijn die gewoon alleen maar hun hoofd boven water konden houden en dan heel hard aan het werk waren om de schoolslag te produceren.
Geloof mij voor die kinderen is de zwemles een hele opgave.
En ook voor jou als ouder.
Elke week langs de kant zitten in een bloedheet zwembad en geen vooruitgang zien. Dat wil je niet.

Het is eigenlijk veel beter om een kind pas vanaf 8 jaar op zwemles te doen. De meeste kinderen zijn dan motorisch goed ontwikkeld.
En wanneer kinderen goed motorisch ontwikkeld zijn, vliegen ze door het water heen.

Actieve reflexen kunnen ervoor zorgen dat jouw kind heel hard zijn best doet tijdens de zwemles maar het niet voor elkaar krijgt.
Een actieve STNR zorgt ervoor wanneer het hoofd omlaag gaat, het onderste deel van het lichaam wil strekken. Dat is lastig bij het duiken maar ook bij het uitvoeren van de schoolslag.
Voor de schoolslag moeten onder,- en bovenlichaam afzonderlijk van elkaar kunnen werken. En wanneer de STNR nog actief is weet het brein niet beter en krijgt het verkeerde signalen binnen.
Dit zijn de dobber kinderen. Hun hoofd is nog net boven water en de armen zijn naar voren maar de benen hangen onder hun lichaam. En zo voeren zij hun schoolslag uit.

Onze dochter had heel snel haar A diploma op wilskracht gehaald maar bij het B- diploma moest ze kunnen duiken.
Ze had geen enkel moeite om het aantal meter onder water te zwemmen en door het gat te gaan maar duiken was een groot probleem.
Haar lichaam en brein werkte niet mee. Telkens wanneer ze klaar stond om te duiken, kin op de borst, armen naar voren, plonsde ze kaarsrecht naar beneden.
We hebben toen heel vaak het duiken geoefend. En het is haar gelukt.
Hadden we toen maar geweten dat de STNR dwars zat dat had haar heel wat frustratie bespaard.

Een geïntegreerde ATNR zorgt ervoor dat het kind de linker- en de rechterkant van het lijf afzonderlijk kunnen bewegen. De borstcrawl kan dan goed uitgevoerd worden.
Wanneer deze nog actief is kost het allemaal veel meer energie.

Actieve reflexen kunnen er voor zorgen dat jouw kind dus veel langer op zwemles zit dan nodig zou zijn.

Mocht jouw kind op zwemles zitten en moeite hebben met zwemmen laat jouw kind dan veel tijgeren of kruipen.
Door te kruipen en te tijgeren zorg je ervoor dat de hersenen beter met elkaar gaan samenwerken.
Ook de yoga oefening van de kat- holle en bolle rug is een goede oefening om met jouw kind uit te voeren.

Veel beweeg of zwemplezier

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *