Buiten spelen is gezond

We weten het allemaal: buiten spelen is gezond.
Toch spelen kinderen tegenwoordig maar weinig buiten. Initiatieven als de Nationale buitenspeeldag van Jantje Beton en Modderdag zorgen dat we het belang van buiten spelen niet vergeten.

Maar waarom is buiten spelen zo gezond.
Wanneer we bewegen, en tijdens buiten spelen bewegen we, komt het stofje myeline vrij. Myeline bedekt de vezel van de zenuwuitloper en zorgt ervoor dat de informatieoverdracht snel verloopt.
Hoe meer je beweegt hoe dikker de myeline en hoe soepeler de verwerking verloopt. Onze bewegingen zullen soepeler en gecoördineerder verlopen.
Dus hoe meer jouw leerlingen bewegen hoe betere verbindingen er aanwezig zijn en dat komt ten goede van de ontwikkeling van jouw leerling.

Bewegen is de basis voor de:
Neurologische ontwikkeling (breinontwikkeling) zoals het ruimtelijk inzicht.
Om te leren rekenen en lezen is het belangrijk dat jouw leerlingen weet hebben van de ruimte en tijd en zich kan oriënteren en positioneren in de ruimte om zich heen. Dit is ruimtelijk oriëntatie.
Ruimtelijke inzicht ontwikkelt een leerling alleen maar door zicht te bewegen in de ruimte en ervaring op te doen. Heel belangrijk bij deze ervaringen is dat het zicht goed is, dus dat de ogen goed samenwerken om 1 beeld te krijgen.
Leerlingen die vaak struikelen, moeite hebben met het gooien en slaan tegen een bal, de wat onhandige kinderen kan je terug zien bij het buiten spelen.
Buiten ruimtelijk inzicht kan je vergroten door:
– te mikken
– gooien en vangen
– springen; ver weg en dichtbij
– hoog en laag springen
– lopen op een evenwichtsbalk
– balspelen te spelen

Sensorische ontwikkeling (zintuigelijke ontwikkeling)
Door te bewegen met het lijf, en waar te nemen met de zintuigen doen jouw leerlingen concrete ervaringen op. Door het koppelen van eerdere opgedane kennis groeien jouw leerlingen op sociaal, emotioneel en intellectueel gebied. Beweging zorgt ervoor dat het brein en het lichaam zich met elkaar verbinden.

Motorische ontwikkeling
Tijdens het buiten spelen leren leerlingen hun lichaam onafhankelijk van elkaar te bewegen. Ze leren hun onder,- en bovenlichaam bij het schommelen of duikelen op een rek onafhankelijk van elkaar bewegen.
Wanneer ze huppelen, steppen, klimmen of met een hockeystick spelen leren ze dat ze een linker,- en rechterkant hebben en dat die onafhankelijk van elkaar werken of juist met elkaar samenwerken.
En ook het visueel systeem wordt verder ontwikkeld. Tijdens het spelen moeten de ogen scherp stellen, richten, of 2 beelden tot 1 beeld samenvoegen.

Sociale ontwikkeling
Sociaal leren kinderen ook heel veel van buiten spelen. Zo leren ze om te geven en nemen, samenwerken, voor zichzelf opkomen en leren ze omgaan met regels.

Zoals je hebt kunnen lezen is buiten spelen erg belangrijk!
Maar we merken ook dat veel leerlingen minder bewegen. De leerlingen van tegenwoordig besteden veel van hun tijd aan hun telefoon, i-pad/tablet of spelcomputer.
Hierdoor bewegen ze te weinig.
Maak jouw leerlingen bewust dat bewegen belangrijk is voor hun algehele ontwikkeling.
Stimuleer ze om na schooltijd buiten te spelen.
En ga a.s woensdag op de Buitenspeeldag in gesprek met jouw leerlingen over het thema buiten spelen. Laat ze vertellen waar ze graag buiten spelen en wat hun favoriete bezigheid buiten is. Zo kunnen leerlingen elkaar onderling stimuleren om buiten te spelen.

Deze maand deel ik op mijn sociaal media posts over het belang van bewegen.
Ook kan je binnenkort een materialenlijst downloaden die jou inzicht geeft welke (spel)materialen er minimaal aanwezig moeten zijn bij jou op school zodat jouw leerlingen zich optimaal tijdens de buitenspeelmomenten kunnen ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Anti-spam beveiliging *