We weten het allemaal: buiten spelen is gezond.
Toch spelen kinderen tegenwoordig maar weinig buiten. Initiatieven als de Nationale buitenspeeldag van Jantje Beton en Modderdag zorgen dat we het belang van buiten spelen niet vergeten.
Maar waarom is buiten spelen zo gezond.
Wanneer we bewegen komt het stofje myeline vrij. Myeline bedekt de vezel van de zenuwuitloper en zorgt ervoor dat de informatieoverdracht snel verloopt.
Hoe meer je beweegt hoe dikker de myeline en hoe soepeler de verwerking verloopt. Onze bewegingen zullen soepeler en gecoördineerder verlopen.
Dus hoe meer jouw leerlingen bewegen hoe betere verbindingen er aanwezig zijn en dat komt ten goede van de ontwikkeling van jouw leerlingen.
Bewegen is de basis voor de:
Neurologische ontwikkeling (breinontwikkeling)
Om te leren rekenen en lezen is het belangrijk dat jouw leerlingen weet hebben van de ruimte en tijd om zich heen. Ze moeten zich oriënteren en positioneren in de ruimte. Dit is ruimtelijk oriëntatie.
Ruimtelijke inzicht ontwikkelt een leerling alleen maar door zich te bewegen in de ruimte en ervaring op te doen. Heel belangrijk bij deze ervaringen is dat het zicht goed is, dus dat de ogen goed samenwerken om één beeld te krijgen. Wanneer de ogen hier moeite mee hebben zie je dat terug bij de wat onhandige kinderen. Deze leerlingen struikelen regelmatig, hebben moeite met gooien en slaan tegen een bal, botsen tegen andere leerlingen op.
Ruimtelijk inzicht kan je vergroten door:
- te mikken
- gooien en vangen
- springen; ver weg en dichtbij
- hoog en laag springen
- lopen op een evenwichtsbalk
- balspelen te spelen
- verstoppertje spelen
Sensorische ontwikkeling (zintuigelijke ontwikkeling)
Door te bewegen met het lijf, en waar te nemen met de zintuigen doen jouw leerlingen concrete ervaringen op. Door het koppelen van eerdere opgedane kennis groeien jouw leerlingen op sociaal, emotioneel en intellectueel gebied. Beweging zorgt ervoor dat het brein en het lichaam zich met elkaar verbinden. Deze verbindingen zorgen er voor dat jouw leerlingen klaar zijn om te leren.
Motorische ontwikkeling
Tijdens het buiten spelen leren leerlingen hun lichaam onafhankelijk van elkaar te bewegen. Ze leren hun onder,- en bovenlichaam bij het schommelen of duikelen op een rek onafhankelijk van elkaar bewegen.
Wanneer ze huppelen, steppen, klimmen of met een hockeystick spelen leren ze dat ze een linker,- en rechterkant hebben en dat die onafhankelijk van elkaar werken of juist met elkaar samenwerken.
En ook het visueel systeem wordt verder ontwikkeld. Tijdens het spelen moeten de ogen scherp stellen, richten, of 2 beelden tot 1 beeld samenvoegen. Het visueel systeem is heel belangrijk bij het leren maar dan moet het wel de mogelijkheid krijgen om zich optimaal te ontwikkelen.
Sociale ontwikkeling
Sociaal leren kinderen ook heel veel van buiten spelen. Zo leren ze om te geven en nemen, samenwerken, voor zichzelf opkomen, leren ze omgaan met regels en afspraken en problemen oplossen. Alles wat ze nodig hebben om straks goed te kunnen functioneren.
Zoals je hebt kunnen lezen is buiten spelen erg belangrijk!
Maar we merken ook dat veel leerlingen minder bewegen.
Jouw leerlingen ook. Ze brengen veel van hun tijd door op hun telefoon, i-pad/tablet of spelcomputer.
Hierdoor bewegen ze te weinig.
De regel 20-20-2 is er niet voor niets. Na 20 minuten dichtbij kijken (schermtijd) je ogen 20 seconden rust geven en minimaal 2 uur buiten spelen. Hierdoor voorkom je bijzienheid en zorg je dat de ogen zich goed kunnen ontwikkelen.
Spelen jouw leerlingen minimaal 2 uur buiten?
Maak jouw leerlingen bewust dat bewegen belangrijk is voor hun algehele ontwikkeling.
Stimuleer ze om na schooltijd buiten te spelen.
Want een goed gecoördineerd lichaam is een goed gecoördineerd brein.
Om jou en jouw leerlingen te inspireren heb ik een materialenlijst gemaakt.
Deze lijst geeft jou inzicht welke (spel)materialen er minimaal aanwezig moeten zijn bij jou op school zodat jouw leerlingen zich optimaal tijdens de buiten speelmomenten kunnen ontwikkelen.
Mocht je interesse hebben in deze lijst, laat dan onder deze blog een reactie achter (of stuur een mail naar miriam@oogvoorkind.nl) en je ontvangt deze materialenlijst.