# kont op de grond heb je denk ik wel eens voorbij zien komen. Zeker wanneer je Mike Nijskens (Topwijs) en Anouk Brouns (Kleuterrevolutie) volgt.
Sommige vinden het een hype andere staan er volledig achter. Wat is jouw mening?
Als psychomotorisch kindercoach juich ik deze “hype” toe. Zeker omdat ik weet hoe moeilijk het voor kinderen is om vanaf groep 3 langere tijd goed op een stoel te kunnen zitten. Omdat kinderen veel minder bewegen is het evenwicht en de rompbalans een heel stuk minder. Het kost veel kinderen moeite om gewoon op een stoel te blijven zitten. De raarste houdingen heb ik al voorbij zien komen.
De ene leerkracht hamert op een goede zithouding terwijl andere leerkrachten er niks om geven zolang ze andere kinderen maar niet tot last zijn.
Toch gaan we er aan voorbij dat er een reden is dat deze kinderen niet rustig op een stoel kunnen zitten en dat dit heel veel energie kost, verspilde energie die het kind beter zou kunnen gebruiken bij de rest van zijn ontwikkeling.
Al een aantal jaar hoeven kleuters bij mij niet al te lang op een stoel te zitten en speelden we al op de grond. Belangrijke redenen om dit te doen:
• was het stimuleren van de motorische ontwikkeling; het extra stimuleren van de spieren, coördinatie en balans.
• het nodigt het spelen op de grond natuurlijke houdingen aan, zoals hurken, zitten of liggen, die goed zijn voor het lichaam en de flexibiliteit bevorderen.
• verder bewegen kleuters vaker/intensiever als ze op de grond spelen, wat helpt om hun energie kwijt te raken.
• er is meer vrijheid om te bewegen en ze kunnen vrij spelen zonder de beperkingen van stoelen of tafels. Hierdoor stimuleer je fantasierijk spel en creativiteit.
• door op de grond te bewegen, leren kinderen in te schatten waar hun lichaam zich bevindt ten opzichte van objecten om hen heen dit stimuleert hun coördinatie en motorische planning.
Op de grond spelen beviel goed waardoor we ook overgestapt zijn naar #kont op de grond in de kring. We hadden kussentjes besteld maar door leveringsproblemen zijn die er nog niet. Dit weerhield ons niet om het toch te gaan uitvoeren. De kinderen zitten nu op de grond of op een tapijttegel. En het bevalt ons goed.
Onze kringmomenten zijn maar kort en de kinderen mogen zelf kiezen op welke manier ze willen zitten: in kleermakerszit, in langzit of op hun knieën. Tijdens een kleine kring zijn er ook activiteiten waarbij ze op hun buik liggen. Dit is weer goed om de nek,- en rugspieren te verstevigen.
Is het fijn voor alle kinderen? Nee zeker niet. Zeker niet voor de kinderen waarvan de rompstabiliteit of balans nog niet stevig is. Maar mijn momenten in de kring duren max 15 minuten. Daarbij mogen zij zelf kiezen of ze in kleermakerszit zitten, op hun knieën of in langzit zitten. Deze leerlingen wisselden regelmatig van houding maar nu naar 4 maanden zie je rust komen en kost het deze leerlingen ook veel minder moeite om zichzelf in balans te houden.
Redenen om de kring op de grond te doen waren:
• ontwikkelen van de rompspieren en balans
• het is gezelliger. Het zorgt voor meer verbinding in de groep
• minder onrust doordat kinderen minder wiebelen op hun stoel, ze kunnen stiller van houding wisselen zonder dat ze anderen storen
• makkelijker bewegen zonder dat de stoelen in de weg staan
• nog meer speelruimte in de klas nu de stoelen weg zijn
• actievere luisterhouding
• tijdwinst; een kring maken gaat veel sneller met kussentjes dan met stoelen
Kleuters die veel op de grond spelen en met hun kont op de grond zitten zullen een betere rompbalans hebben waardoor ze in de toekomst makkelijker stil kunnen zitten op hun stoel. Ook kunnen ze hun lichaam veel beter aansturen waardoor ze zich volledig kunnen richten op andere vaardigheden.
Nu hoor ik je denken: ja, maar die ervaring hebben mijn leerlingen niet gehad.
Toch kan jij in hogere groepen er ook voor zorgen dat hun zithouding verbetert:
• ten eerst zitten kinderen veel te lang op hun stoel – vraag je zelf af of dit altijd nodig is?
• zorg voor energizers tussendoor
• zet bewegend leren
• haal voorkennis op maar zorg dat jouw leerlingen hierbij niet op hun stoel zitten
• laat ze tijdens het zelfstandig lezen zelf een houding kiezen die zij fijn vinden (hoeft niet perse op een stoel)
• uitleg of instructie tot groep 4 kan makkelijk op de grond voor het digibord
• laat ze eens liggend op hun buik op een tablet werken
• gebruik de oefening: wandel en wissel uit tijdens je voorkennis ophalen of de evaluatie van je les
• bedenk beweegoefeningen waarbij je de romp,-arm,- of nekspieren verstevigd. Voer deze tijdens de gymles uit of overleg met de gymdocent of die een aantal van deze spier verstevigde oefeningen in zijn/haar jaarplanning opneemt
Al met al is het voor mij geen hype maar een manier van lesgeven die bij kleuters en bij mij past.
Door te bewegen op de grond, oefenen kleuters en helpt het hen om sterker, behendiger en beter in balans te worden. Dit zijn vaardigheden die ze hun hele leven nodig zullen hebben!
Daarnaast is het actief gebruiken van het lichaam onmisbaar voor de algehele motorische,- en cognitieve ontwikkeling van een kind.
Ga jij iets aanpassen?
Wil je iets aanpassen maar weet je niet hoe, neem dan contact met mij op zodat we hier samen over kunnen sparren.