Training bewegen en leren

“Leren wordt weer leuk”

Ieder kind wilt leren maar niet iedereen vindt leren leuk. Als leerkracht streef je er naar dat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en dat kan het beste wanneer ze nieuwsgierig zijn, lekker in hun vel zitten en graag willen leren.
Maar niet alle leerlingen vinden leren leuk.
Vaak zijn dit de leerlingen die problemen hebben met lezen, spellen of rekenen.

Zij zijn hard aan het werk, je biedt de herhaling aan volgens de methode maar je merkt dat deze herhaling niet werkt. Deze werkwijze is niet de oplossing voor jouw leerlingen.
Ze boeken weinig vooruitgang. Je ziet dat dit ze frustreert. Ze dromen steeds vaker weg, hebben weinig concentratie en wiebelen op hun stoel.

Je bent leerkracht geworden omdat jij het beste uit jouw leerlingen wilt halen maar de werkwijze van de methode en de activiteiten uit jouw handelingsplan leiden niet tot het gewenste resultaat. Je kan er je vinger niet op leggen waar het aan ligt, je wilt het anders aanpakken maar je weet niet meer hoe. Jij bent niet de enige leerkracht die het even niet meer weet. Soms lijkt het wel zo op school maar dat is echt niet zo.

Ook voor deze leerlingen is er een oplossing om leren weer leuk te vinden.
Leren doe je niet alleen met je hersenen. Je hersenen verwerken wat je ziet en daarom leer je eigenlijk ook met je ogen!
Het is daarom van groot belang dat de samenwerking tussen de hersenen maar ook tussen de ogen en de verwerking tussen de ogen en hersenen soepel verloopt.

Niet altijd is dit het geval.
Bij veel kinderen die lezen niet leuk vinden, moeite hebben met lezen of spellen werken de ogen niet goed samen. Zij hebben last van een visueel probleem. Zij weten dit alleen niet en waarschijnlijk weet jij als leerkracht dit ook niet.
Dus hoe graag zij ook willen, hoe goed iedereen zijn best doet, je ziet het niet terug in de resultaten.

Ogen hebben een hele grote invloed op de ontwikkeling van een kind want wanneer de resultaten achter blijven doet dit iets met een kind. Het zorgt voor frustratie en spanning en voor je het weet zit dit kind in een vicieuze cirkel waar jij het niet meer uit krijgt.

Hoe fijn is het als je dit kan voorkomen!

Waarom deze training?
In deze training leer je welke invloed de ogen hebben op het leren. Door te leren observeren en signaleren kan jij problemen voorkomen. Je leert precies hoe je dit moet aanpakken en waar je op moet letten. Je weet precies wat jij als leerkracht kan doen om te helpen of wanneer en naar wie je moet doorverwijzen. Je weet dat bewegen en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Op deze manier ben jij er voor jouw leerlingen en kunnen jullie gemotiveerd aan de slag.

Wat ga je leren?
In deze tweedaagse training bewegen en leren leer jij:
• het verschil tussen kijken en zien
• hoe je informatie verwerkt
• verschillende functies van je ogen
• gevolgen van visuele disfunctie
• signaleren
• invloed van bewegen en ontspanning op de ogen
• welke aanpassingen jij kan doen
• inzetten van bewuste tussendoortjes

Resultaten na deze training
Na deze training besef je hoe belangrijk de ogen zijn in het leerproces van jouw leerlingen. Je zult beter het gedrag van kinderen kunnen verklaren. Ook weet je nu waar je op moet letten om visuele problemen te herkennen en zelfs te voorkomen. Door simpele oefeningen kan je deze kinderen helpen of doorverwijzen. Hierdoor kan jij jouw leerlingen beter helpen. Jij ziet de leerlingen op een andere manier. De kinderen voelen zich gezien en gehoord. Dit zorgt ervoor de zij weer gemotiveerd aan de slag kunnen. Leren wordt weer leuk.
Na deze tweedaagse heb jij genoeg tools om in te zetten zodat jouw leerlingen weer ontspannen kunnen leren. Doordat jij zelf de oefeningen hebt ervaren weet je wat jouw leerlingen nodig hebben. Met kleine aanpassingen kan je al veel bereiken.

Dat wil jij toch ook!

Voor wie?
Voor jou
• die alle lessen didactisch in orde heeft maar weet dat dit niet altijd genoeg is voor jouw leerlingen.
• als jij liever oorzaken wilt aanpakken in plaats van pleisters wilt plakken.
• die open staat voor nieuwe kennis en deze durft te verweven in jouw lessen zodat jouw leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Voor leerkrachten, RT’ers en IB’ers die het beste voor hun leerlingen willen.

Herken jij dit bovenstaande?
Dan ben jij degene voor wie deze training bedoeld is.

Datum 25 februari en 18 maart
Prijs € 495,00

Dit is hoe de tweedaagse eruit ziet:
We starten met een inloop om 9.45 uur met thee of koffie. Om 10.00 uur starten we met de theorie afgewisseld met praktische oefeningen. Het geleerde ga jij deze 2 dagen zelf ervaren en oefenen met jouw medecursisten zodat je het geleerde gelijk kan toepassen. Ook gaan we op dag 2 ervaringen uitwisselen van de inzichten die je hebt opgedaan in jouw eigen groep.
Koffie/thee en een verzorgde lunch zitten bij de training inbegrepen.

Review:
Je hebt zo waardevolle dingen te vertellen
Waarom hebben we dit niet op de PABO geleerd?

Wil jij dit ook?
Schrijf je dan nu in!

Wie ben ik?
Ik ben Miriam Maijers, al meer dan 20 jaar leerkracht en ervaring met leerlingen waarbij het leren niet van zelf ging. Door op zoek te gaan naar manieren om de juiste ingang te vinden voor deze leerlingen ben ik mezelf via diverse opleidingen en trainingen gaan verdiepen. Zo kwam ik achter dat veel leerproblemen voorkomen kunnen worden wanneer kinderen een goede motorische basis hebben. Door mijn eigen kind maakte ik kennis met visuele dysfunctie waardoor ik nu zelf trainingen hierover geef zodat ik mijn kennis kan overdragen aan betrokken leerkrachten.
Door mijn kennis met jou te delen hoop ik dat we samen veel kinderen kunnen helpen en grotere problemen kunnen voorkomen.

Wil jij deze training volgen?
Schrijf je dan nu in.

Dit zeggen mensen over mij als trainer:
Je hebt oog voor de cursisten.
Je vertelt met energie en je bent opgewekt.
Toppertje!

Veel gestelde vragen:
Hoe lang duurt deze training?
Het is een tweedaagse training van 10.00 tot 16.00 uur.

Waar is de training?
In Veldhoven.

Bij wie kan ik na de training met vragen terecht?
Na de training kan je altijd nog sparren met mij en medecursisten in een speciale online groep.

Heeft het nut om als enige van mijn school te komen?
Natuurlijk! Hoe fijn is het voor jouw leerlingen om meer informatie over de visuele ontwikkeling van jouw leerlingen te ontvangen. Na de training kan jij gewoon het geleerde in de praktijk brengen en wie weet krijgen jouw collega’s dan ook interesse.

Wat is de prijs?
€ 495,00 inclusief koffie/thee, lunch en een hand-out met signaleringskenmerken, observatielijst en uitgewerkte oefeningen.

Wil jij deze training met jouw collega’s volgen dan is het ook mogelijk dat ik deze training bij jou op school kom geven. Neem dan even contact met mij op over de mogelijkheden.