Training Bewegen en leren

Training bewegen en leren

Heb jij kinderen in de klas waarvan jij denkt dat zij meer kunnen?
Je weet dat het er in zit maar het komt er niet uit.
Ze doen zo goed hun best en willen zo graag maar ze zijn:

  • ongeconcentreerd
  • snel afgeleid
  • wiebelen onrustig op hun stoel
  • zijn het liefst onzichtbaar
  • gaan regelmatig naar de wc terwijl jij weet dat ze niet hoeven
  • hebben een slecht handschrift
  • zijn wat onhandig

Het ene moment begrijpen ze de leerstof en laten ze zien dat ze het snappen, op een ander moment snappen ze er niks van en moet jij het nogmaals uitleggen.
Hoe kan dit toch?
Waarom lukt het niet om korte woorden te lezen maar lange woorden wel?
Of tijdens spellingslessen lukt het om foutloos de woorden te noteren maar tijdens dictees maakt hij volop fouten.
Rekenen kan ze wel maar klok kijken of de tafels leren lukt haar echt niet. Hoe vaak jullie dit ook oefenen.
Je begrijpt er niks van en krijgt de puzzelstukjes niet goed gelegd.

Wanneer je alles in kaart brengt kom je er achter dat er vaardigheden niet geautomatiseerd zijn.
Je hebt te maken met kinderen met een onrijp zenuwstelsel. De verbindingen die er al van af hun geboorte aanwezig zijn liggen er maar zijn nog niet stevig genoeg.
Hoe steviger de verbindingen hoe sneller er informatie verwerkt wordt. Hoe makkelijker leren wordt.
En leren is juist voor deze leerlingen een opgave.
Lezen, rekenen en/of spellen kost grote moeite.

In de ontwikkeling van een kind zijn de eerste 7/8 jaren de belangrijkste. In deze periode worden alle bewegingspatronen geïntegreerd en geautomatiseerd zodat alle verbindingen stevig zijn.
Beweging is de basis van leren.
Zonder beweging komt een kind niet tot leren.

Wanneer een kind uit jouw klas moeite heeft met leren, concentreren en/of gedrag is het vaak zo dat er ergens een stagnatie is of is geweest in de motorische ontwikkeling.

In deze 2-daagse training leer ik jou:

  • alles over de motorische ontwikkeling en het belang hiervan
  • dat de zintuigen onlosmakelijk verbonden zijn met leren
  • hiaten in de motorische ontwikkeling herkennen
  • geef ik jou tips hoe jij de lichamelijke ontwikkeling kan stimuleren
  • hoe je (leer)problemen kan voorkomen
  • achter het gedrag van een kind kijken en hier iets mee doen
  • naar wie je kan doorverwijzen
  • geef ik jouw beweegtips voor binnen en buiten
  • alles over het belang van bewegend leren en op welke wijze je dit in alle groepen toe kan passen

Wil jij jouw leerlingen helpen en zorgen dat zij hun energie in leren kunnen steken in plaats van dat ze constant afgeleid worden door hun eigen lijf?
Wil jij hun beter begrijpen en kunnen begeleiden?

Na deze training:

Snap jij het gedrag van jouw leerlingen beter. Je kan de signalen beter plaatsen, je weet nu waar dit gedrag vandaan komt en je weet ook hoe je het kan oplossen. Ook hoef je niet alles zelf op te lossen.
Heb jij een map vol met materialen waar je op terug kan vallen wanneer je het even niet meer weet.
Ervaar je meer rust voor jezelf en jouw leerlingen.
Heb jij minder frustratie en irritatie doordat je meer tijd kan creëren voor activiteiten die jij echt belangrijk vindt.
Weet jij dat jij alle leerlingen ziet en ze de kans geeft om zichzelf optimaal te ontwikkelen.

Review:

Natascha, leerkracht groep 5:
Het meest waardevolle waren de tips voor in de klas. Hoe simpel eigenlijk! Ik vond de training leerzaam en bruikbaar.

Willemien, leerkracht groep 1/2:
Miriam heeft veel kennis en is zeer gedreven deze kennis te delen. Na twee dagen les ga je geïnspireerd aan de gang in de klas.
Ik ben bewust geworden van de vaardigheden (ipv alleen maar bewegen) en hoe deze in te zetten.

Heidy, bouwcoördinator en leerkracht groep 3:
Een hele interessante training, die theorie koppelt aan de praktijk. Je krijgt eerst een goede achtergrond vanuit de motorische ontwikkeling en bijbehorende reflexen. Van daar uit de stap naar bewegend leren met duidelijk zicht op de doelen daarbij.

Mandy, leerkracht groep 5:
Vandaag alweer een cursus afgerond bij ‘Oog voor kind’.
Deze keer ging het om een tweedaagse omtrent bewegen en leren.
In de eerste bijeenkomst hebben we het vooral gehad over reflexen en de al dan niet aanwezigheid hiervan en de gevolgen. Wat een interessante stof! We hebben zelf ook een heel aantal testjes mogen ervaren. Meteen voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Tijdens de tweede cursusdag zijn we vooral ingegaan op bewegend leren activiteiten voor in de praktijk. Wederom enorm inspirerend. Miriam is echt een topper. Ze weet waar ze het over heeft en is enorm enthousiast. Ze neemt de tijd voor je en je kunt met al je vragen terecht. Ook deze keer was er een leuke ‘goodie bag’ met daarin fijne spulletjes waarmee je meteen aan de slag kunt in de klas. In de cursus hebben we ook meteen een berg aan voorbeelden gehad hoe we ook deze in de praktijk eenvoudig kunnen toepassen. In de werkmap staat alles nog eens op een rijtje. Fijn om ook mijn collega’s mee te nemen in dit ontzettend interessante en belangrijke onderwerp.
Een echte aanrader dus!

Lonne, intern begeleider onderbouw:
Een interessante cursus die je bewust maakt van het belang van de motorische ontwikkeling. “Er is meer dan taal en lezen” en dat is motoriek. Tijdens de cursus inzicht gekregen dat je meer tijd moet besteden aan de ontwikkeling van motoriek.

Voor wie: voor leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, bouwcoördinatoren, kindercoaches of medewerkers in de kinderopvang maar vooral voor mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen en voor verandering gaan.
Voor wie niet: leerkrachten die niet willen of durven te veranderen

Wanneer:
Dinsdag 9 januari 2024 en 30 januari 2024
Dinsdag 19 maart en 9 april 2024

Prijs: € 495,00

Extra informatie:
Je ontvangt een map met:

  • theorie over de motorische ontwikkeling
  • signaleringslijsten
  • informatie over reflexen
  • activiteiten/oefeningen om een stevige basis neer te zetten
  • speltips voor binnen en buiten
  • opdrachten zodat je de theorie aan de praktijk kunt koppelen
  • boekentips

De training wordt in kleine groepen gegeven van 6-8 deelnemers. Op deze manier heb ik oog voor iedereen, is er ruimte voor herkenning, interactie en kunnen we middels coöperatieve werkvormen ideeën uitwisselen.
Zo heb je na elke lesdag genoeg inspiratie die jij direct in jouw groep kan inzetten.

De lesdagen zijn van 09.30 tot 16.00 uur. Koffie/thee en een lunch zijn bij de training inbegrepen.

Kan jij wel wat kennis gebruiken over de motorische ontwikkeling?
Wil jij meer bewegend leren toe passen maar je weet niet hoe?
Wil jij dat jouw leerlingen met plezier naar school gaan en weer zin krijgen in leren?

Twijfel niet langer en schrijf je in voor deze training!
Vol = vol

Als leerkracht heb je recht om gebruik te maken van jouw scholingsbudget. Heb jij jouw budget nog niet gebruikt? Vraag dan nu aan jouw directeur jouw budget en gebruik het voor deze waardevolle tweedaagse!

Weet je niet of deze training voor jou geschikt is en wil je hierover met mij even sparren?
Stuur mij een bericht met jouw telefoonnummer en ik neem contact met jou op zodat we samen kunnen bespreken of deze training waardevol voor jou is.