Training “klaar om het leren”
Als leerkracht weet je hoe je een goede les moet geven. Je hebt inmiddels ervaring en je weet steeds beter op welke manier jouw leerlingen hun doelen kunnen behalen.
Maar toch zitten er elk jaar leerlingen in jouw klas waarvan je weet:
Hier zit meer in.
Je weet dit en toch lukt het jou niet om alles uit deze leerling te halen.
Deze leerling doet enorm zijn/haar best. Jij doet je best en toch……
Vraag jij je op dat moment wel eens af waar het aan zou kunnen liggen?
Alle gedachten schieten door je hoofd.
Maar stel jij je wel eens de vraag: was deze leerling klaar om te leren?
En dan heb ik het niet over; “ja deze leerling had zin in dit schooljaar en was gemotiveerd om te leren”.
Maar; is deze leerling rijp om te leren.
Is het brein in staat om het lichaam goed aan te sturen. Heeft deze leerling een stevige motorische basis?
Of heeft deze leerling te maken met een onrijp zenuwstelsel? Zijn de verbindingen die aanwezig zijn nog niet stevig genoeg om de informatie snel te verwerken?
Wanneer dit het geval is zullen de vaardigheden die je aan hebt geleerd niet geautomatiseerd zijn. Op sommige momenten lukt het om de informatie te reproduceren maar het beklijft niet. Zo ontstaan er gaten in de leerontwikkeling die zich opstapelen en waardoor een leerling uiteindelijk vast kan lopen.
Hierdoor heeft de leerling wisselende resultaten en moet het heel hard werken.
Ze geven signalen af, ze
• zijn ongeconcentreerd
• zijn snel afgeleid
• zijn dromerig
• wiebelen veel of zitten onrustig op hun stoel
• zitten graag op hun knieën op hun stoel
• hebben vaak een loopje naar de wc nodig
• hebben een slecht handschrift
• kauwen op hun potlood of op hun kledingstukken
In de ontwikkeling van een kind zijn de eerste 7/8 jaren de belangrijkste. In deze periode worden alle bewegingspatronen geïntegreerd en geautomatiseerd zodat alle verbindingen stevig zijn.
Beweging is de basis van leren.
Zonder beweging komt een kind niet tot leren.
Wanneer een kind uit jouw klas moeite heeft met leren, concentreren en/of gedrag is het vaak zo dat er ergens een stagnatie is of is geweest in de motorische ontwikkeling.
In deze training leer ik jou:
• alles over een stevige basis om goed tot leren te komen
• de motorische ontwikkeling en het belang hiervan
• dat de zintuigen onlosmakelijk verbonden zijn met leren
• hiaten in de motorische ontwikkeling herkennen
• hoe jij de lichamelijke ontwikkeling kan stimuleren
• hoe je (leer)problemen kan voorkomen
• achter het gedrag van een kind te kijken en hier iets mee doen
• naar wie je kan doorverwijzen
• geef ik jouw beweegtips voor binnen en buiten
Wil jij jouw leerlingen helpen en zorgen dat zij hun energie in leren kunnen steken in plaats van dat ze constant afgeleid worden door hun eigen lijf?
Wil jij hun beter begrijpen en kunnen begeleiden?
Na deze training:
Snap jij het gedrag van jouw leerlingen beter. Je kan de signalen beter plaatsen, je weet nu waar dit gedrag vandaan komt en je weet ook hoe je het kan oplossen. Ook hoef je niet alles zelf op te lossen.
Heb jij materialen waar je op terug kan vallen wanneer je het even niet meer weet.
Ervaar je meer rust voor jezelf en jouw leerlingen.
Heb jij minder frustratie en irritatie doordat je meer tijd kan creëren voor activiteiten die jij echt belangrijk vindt.
Weet jij dat jij alle leerlingen ziet en ze de kans geeft om zichzelf optimaal te ontwikkelen.
Voor wie: voor leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, bouwcoördinatoren of medewerkers in de kinderopvang maar vooral voor mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen en voor verandering gaan
Voor wie niet: leerkrachten die niet willen of durven te veranderen
Wanneer:
9 september 2024
12 november 2024
7 januari 2025
Of 13 mei 2025
Prijs: € 195,00
Reviews:
Bibi
Een inspirerende training, waarin er door middel van voorbeelden en ervaringen een goed beeld wordt gegeven van de combi motorische ontwikkeling en gedrag.
Enthousiast gegeven, veel info maar ook ontspannen en boeiend.
Anoek
Wat een mega interessante training. Vol inspiratie ga ik naar huis. Met deze kennis kan ik direct van meerwaarde zijn voor de leerlingen waarmee ik werk. Super bedankt dat je jouw passie met ons wilde delen.
Monique
Waardevolle training, neem veel mee naar de praktijk. Super bedankt Miriam.
Nadine
De training is zeer prettig te volgen. Er wordt veel duidelijk waar gedrag vandaan kan komen. Het enthousiasme waarmee de training is gegeven maakt dat de dag voorbij vloog.
Kim
Waardevolle training met een duidelijke koppeling van de theorie naar de praktijk. Door het enthousiasme van Miriam raak je geprikkeld en gemotiveerd. De training opent weer je ogen.
Sjoukje
Oog voor kind. Oog voor de essentiële basis!
Extra informatie:
Je ontvangt:
• theorie over de motorische ontwikkeling
• Koppeling motorische ontwikkeling aan gedrag
• Koppeling motorische ontwikkeling aan leerachterstand
• signaleringslijst
• informatie over reflexen
• een goodiebag met materiaal die je gelijk de volgende dag in jouw klas kan gebruiken
• activiteiten/oefeningen om een stevige basis neer te zetten
• boekentips
De training wordt in kleine groepen gegeven van 6-8 deelnemers. Op deze manier heb ik oog voor iedereen, is er ruimte voor herkenning, interactie en kunnen we middels coöperatieve werkvormen ideeën uitwisselen.
Zo heb je na elke lesdag genoeg inspiratie die jij direct in jouw groep kan inzetten.
De lesdagen zijn van 10.00 tot 16.00 uur. Koffie/thee en een lunch zitten bij de training inbegrepen.
Kan jij wel meer kennis gebruiken over de motorische ontwikkeling?
Wil jij jouw leerlingen een stevige basis geven?
Gun jij dat jouw leerlingen met plezier naar school gaan en weer zin krijgen in leren?
Wie ben ik?
Ik ben Miriam Maijers, al meer dan 20 jaar leerkracht en ervaring met leerlingen waarbij het leren niet van zelf ging. Door op zoek te gaan naar manieren om de juiste ingang te vinden voor deze leerlingen ben ik mezelf via diverse opleidingen en trainingen gaan verdiepen. Zo kwam ik achter dat veel leerproblemen voorkomen kunnen worden wanneer kinderen een goede motorische basis hebben. Door mijn eigen kind maakte ik kennis met visuele dysfunctie waardoor ik nu zelf trainingen hierover geef zodat ik mijn kennis kan overdragen aan betrokken leerkrachten.
Door mijn kennis met jou te delen hoop ik dat we samen veel kinderen kunnen helpen en grotere problemen kunnen voorkomen.
Twijfel niet langer en schrijf je in voor deze training!
Vol = vol
Als leerkracht heb je recht om gebruik te maken van jouw scholingsbudget. Heb jij jouw budget nog niet gebruikt? Vraag dan nu aan jouw directeur jouw budget en gebruik het voor deze waardevolle training!
Weet je niet of deze training voor jou geschikt is en wil je hierover met mij even sparren?
Stuur mij een bericht met jouw telefoonnummer en ik neem contact met jou op zodat we samen kunnen bespreken of deze training waardevol voor jou is.
Veel gestelde vragen:
Hoe lang duurt deze training?
Het is een eendaagse training van 10.00 tot 16.00 uur.
Waar is de training?
In Veldhoven.
Bij wie kan ik na de training met vragen terecht?
Na de training kan je altijd nog sparren met mij en medecursisten in een speciale online groep.
Wat is de prijs?
€ 195,00 inclusief koffie/thee, lunch en een hand-out met signaleringskenmerken, observatielijst en uitgewerkte oefeningen.
Wil jij deze training met jouw collega’s volgen dan is het ook mogelijk dat ik deze training bij jou op school kom geven. Neem dan even contact met mij op over de mogelijkheden.