Wat is beelddenken?
Beelddenken is een andere manier van denken en verwerken van informatie. Beeldenkers verwerken hun informatie via de visuele weg.
Wij zijn allemaal geboren als beelddenkers (visuele leerstijl). Als baby nemen we alles zintuigelijk waar. Door te zien, voelen, ruiken en horen nemen we nieuwe informatie op. Langzamerhand wordt de taal ontwikkeld en gaat het taal denken plaats vinden. Kleuters zijn nog beelddenkers en het onderwijs is er nog voor ingericht om vanuit een geheel te werken, om overeenkomsten te zien en willen weten waarom iets is zoals het is. Het doen staat nog steeds centraal.
Vanaf groep 3 gaan we nieuwe informatie leren via de verbale stijl. Kinderen moeten op papier werken en veel luisteren. Je hoort het woord vis, je hoort de klanken en schrijft de klanken op. Een beelddenker hoort het woord vis, ziet een vis en denkt dat hij vanmorgen zijn vis is vergeten te voeren terwijl hij de klanken opschrijft. Vanaf groep 3 gaan kinderen een voorkeur ontwikkelen hoe ze informatie willen verwerken. Voor de meeste mensen is dit via de talige weg. Voor een aantal is dit via de visuele weg. Vanaf 10 jaar is de leerstijl definitief. Dat betekent dat de beelddenker vanuit hun rechter hersenhelft alles verwerkt. Ze hebben een super goed ruimtelijk inzicht en denken vanuit een totaalbeeld. Ze zien in eens de oplossing voor zich. Om te leren moeten zij het beleven. Ons onderwijs is op dit moment nog steeds op de talige leerstijl ingesteld. Je kunt je dus voorstellen dat een beelddenker hierdoor in de problemen komt.
Herken je jouw kind in het bovenstaande? Dan is jouw kind misschien een beelddenker.
Ik kan het wereldspelmateriaal inzetten om te ontdekken of jouw kind een beelddenker is. Bij het wereldspelmateriaal hoeft het kind niks te zeggen. Het kind mag vrijuit bouwen. Het kind wordt niet beoordeeld op taal maar er wordt gekeken naar de vormgeving van het gebouwde dorp. Door dit materiaal te gebruiken kan ik ontdekken hoe jouw kind zijn informatie verwerkt en wat de persoonlijkheidskenmerken zijn.
Mocht er uit deze sessie komen dat uw kind een beelddenker is dan gaan we kijken waar het kind op dit moment tegen aan loopt en hoe we dit kunnen verhelpen.
Belangrijk voor een beelddenker is dat ze handvaten krijgen hoe ze informatie het beste verwerken zodat ze dit ook kunnen onthouden en kunnen reproduceren op een toets.
Waar gaan we aan werken?
- het werkgeheugen vergroten
- de kleurenstrategie gebruiken bij het begrijpend lezen en verhaaltjessommen
- mindmappen om beter overzicht te krijgen tijdens het leren waardoor we meerdere ingangen tijdens het leren gebruiken en het geleerde beter onthouden
- beweegoefeningen inzetten om de linker- en rechterhersenhelft beter met elkaar te leren samenwerken
Maar vooral gaan we uw kind laten ervaren welke voordelen er als beelddenker zijn en welke kwaliteiten uw kind heeft.
Want een beelddenker kan een gelukkig kind op school zijn als het weet wat hij of zij allemaal kan!