Ongemotiveerde leeshouding of compensatie?

“Pak je boek en lezen maar.” Je hebt dit tegen jouw leerlingen gezegd en je kijkt rond in jouw klas.
Je weet precies welke leerlingen gelijk in hun verhaal duiken en niks meer horen. Je ziet ook leerlingen die net doen of ze een boek lezen en je ziet leerlingen half op hun stoel hangen met hun hoofd steunend op zijn/haar arm.
Ook zeg je nog tegen enkele kinderen dat ze hun boek niet zo schuin moeten zetten want dat is niet goed voor de rug van het boek.
Herken je deze punten? Welke van deze leerlingen zijn nou gemotiveerd om te lezen?

Uit bovenstaande voorbeeld is iedereen gemotiveerd behalve bij de leerlingen die net doen alsof ze lezen.
Wanneer kinderen niet gemotiveerd zijn om te lezen zit er vaak iets achter en laten ze dit zien door hun gedrag.
Ook die leerlingen die hun hoofd op hun arm hebben gelegd.
Het lijkt of ze niet gemotiveerd zijn maar deze leerlingen zijn hard aan het werk om te lezen.
Het kan goed zijn dat deze leerlingen moeite hebben met het richten van hun ogen.

Om goed te kunnen lezen moeten de ogen kunnen richten.
Zo ziet het linkeroog iets anders dan het rechteroog. Samen zorgen de ogen er voor dat de informatie die ze beide zien wordt verwerkt tot 1 beeld.
Je kan dit zelf ook ervaren.
Maak van beide handen een driehoek.
Kijk naar iets in de ruimte waar je bent. Plaats dat in de driehoek.
Sluit je linkeroog. Wat zie je nu?
Sluit nu je rechteroog. Wat zie je nu?
Kijk nu met beide ogen.
Heb je gemerkt dat je ogen iets anders zien.

En daarom ligt die leerling met zijn hoofd op zijn/haar arm. Zo kijkt het schuin en kan het lezen makkelijker voor hem/haar zijn dan wanneer het rechtop zit.
Ook de leerling die zijn boek schuin houdt compenseert. Op deze manier is het voor deze leerling makkelijker om 1 beeld te vormen.

Wat kan jij doen om leerlingen gemotiveerd te laten lezen:

  • Laat ze regelmatig hun eigen leeshouding kiezen. Kinderen waarbij de ogen niet goed kunnen richten hebben dit zelf vaak niet door maar hun lijf wel. Door hun boek schuin te houden of op hun buik een boek lezen gaat het makkelijker
  • Laat ze hun boek schuin zetten op een tablethouder
  • En wanneer jij ziet dat het een verschil is of ze liggend of zittend of schuin lezen, stuur deze kinderen door naar een visueel screener of een optometrist. Deze kan de leerlingen screenen en oefeningen mee geven om de ogen beter te laten samen werken. Je zult zien dat het lezen dan ook een stuk vlotter verloopt
  • of je komt een de training bij mij volgen: Leren doe je met je ogen waarbij je alles leert over de invloed van de ogen bij het leren

Ook kan je met oefeningen en materiaal de ogen beter leren te richten.
Zo kan je:

  • Balansoefeningen inzetten
  • Trampoline laten springen
  • Gooien en vangen met een bal
  • Mikken
  • Kruipen
  • Tijgeren
  • Yoga oefening van de kat
  • Oefening superman: ga plat op je buik liggen, handen naar voren. Tel af en bij 3 ga je vliegen. 3-2-1 vliegen -> kinderen houden hun hoofd, handen en voeten van de grond. Dit laat je 3 tellen uitvoeren. Even laten rusten en dan kan je dit nog 2 maal doen. Mooie warming-up voor in de gymzaal.

Ben jij leerkracht in groep 1-4, zorg ervoor dat je bovenstaande oefeningen regelmatig opneemt in jouw beweegprogramma zodat je de kans op leesproblemen voorkomt.

Dus observeer jouw leerlingen tijdens de volgende leesles en vraag je of:
Zijn ze ongemotiveerd of zijn ze aan het compenseren?
Alleen jij kan daar antwoord op geven en jouw leerlingen helpen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *