Labels plakken

Ben jij het type dat graag labels plakt?
En dan bedoel ik niet op jouw lades van jouw bureau of in de kasten in jouw klas maar labels plakken op jouw leerlingen?

Ik hoop dat je verder durft te kijken voordat je gaat labelen.
Heel veel kinderen laten zien wat ze nodig hebben door hun gedrag en soms worden er te snel conclusies getrokken.
Zo kan een leerling waarvan de leesprestaties erg laag zijn en heel veel om zich heen kijkt, getest worden op dyslexie maar ook op de ADHD want het is snel afgeleid en het kijkt met grote regelmaat om zich heen.
Terwijl deze leerling juist zijn/haar ogen de rust geeft. Telkens wanneer het in een boek kijkt, bewegen de letters. Dat dit niet normaal is, weet deze leerling niet maar het heeft ontdekt dat rondkijken zijn/haar ogen rust geeft om daarnaar weer verder te kunnen lezen.

Of die leerling die snel geïrriteerd is wanneer hij van achteren benaderd wordt waardoor hij/zij soms iemand anders een duw of stomp geeft. Deze leerling heeft echt gedragsproblemen maar wat nou als deze leerling de geluiden veel harder hoort dan de rest en zich telkens kapot schrikt wanneer hij van achteren benaderd wordt, hij/zij ziet diegene niet aankomen.

Of die leerling die zit te wiegen op zijn stoel en je bijna nooit aankijkt als je wat aan hem/haar vraagt. Toevallig kijken zijn/haar ogen wat naar binnen en is ver weg kijken niet fijn en het wiebelen zorgt er voor dat deze leerling alert blijft want eigenlijk heeft het geen instructie nodig.

Allemaal leerlingen die we een label of een stempel kunnen geven.

  • wiebelen
  • friemelen
  • aan mouw/pen/kraag bijten
  • wiegen
  • onderuit gezakt zitten
  • op de knieën op een stoel zitten
  • voeten om de stoelpoten klemmen
  • snel afgeleid zijn
  • geen focus
  • bewegingsonrust

Dit zijn allemaal kenmerken van kinderen die geen stevige motorische basis hebben. Stop met labelen en ga eerst eens kijken welke hiaten er zijn in de motorische ontwikkeling van jouw leerlingen. Ik weet zeker dat jij niet weet of jouw leerling in groep 3, 4, 5 of 6 kan kruipen.

Door alle hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn zoals wip,- en loopstoelen slaan kinderen veel stappen in de motorische ontwikkeling over. Zo wordt er weinig meer op de buik gespeeld en worden baby’s al heel snel neergezet in plaats dat kinderen zelf tot zit komen.
Hierdoor missen kinderen zelf belangrijke mijlpalen in hun motorische ontwikkeling waardoor beweegpatronen niet allemaal geïntegreerd zijn. Ook willen we dat dreumesen snel leren lopen. De tijger,- en kruipfase komt moeilijk of weinig op gang.
Juist deze fase is belangrijk om stevige verbindingen aan te leggen tussen beide hersenhelften en om ervoor te zorgen dat lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar kunnen werken. De meeste leerkrachten in de midden,- en bovenbouw gaan er vanuit dat kinderen hun lijf onder controle hebben en dat alle kinderen hun lijf onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Niets is minder waar. Het wordt dus tijd om dit goed te bekijken.

Het jonge kind (t/m groep 4) leert juist door beweging. Op deze manier leg je een stevige motorische basis die er voor zorgt dat kinderen klaar zijn om te leren. Wanneer er een stevige basis ligt, zal je zien dat bij de meeste leerlingen de bewegingsonrust weg is.
Bewegend leren is daarom ook een must. Hierdoor verstevig je de basis. Kinderen zijn niet gemaakt om stil te zitten wanneer juist de beweging ervoor zorgt dat ze beter kunnen leren.
Stil zitten wanneer je lichaam hier nog niet klaar voor is, zorgt juist voor meer onrust.
Door het bewegen aan leren toe te voegen zorg je ervoor dat het leuker voor de kinderen wordt, dat er stevigere verbindingen komen en dat ze werken aan een les,- en motorisch doel!

Mocht je nu denken dat er een stevige basis ligt maar er is toch nog (beweging)onrust dan kan je eens verder kijken welk label er bij deze leerling past en welke hulp deze leerling nodig heeft want elk kind heeft recht op de juiste begeleiding.

Gelukkig zetten steeds meer leerkrachten vraagtekens bij de labels in hun klas. Het kan gewoon niet dat er in een klas van 25 kinderen 9 tot 10 kinderen met dyslexie zitten.
In mijn training ‘leren en bewegen’ neem ik jou mee in de motorische ontwikkeling en hoe je voor een stevige basis kan zorgen.
Dus wil jij verder kijken en stoppen met labels plakken? Kom dan 9 oktober 2023 of 9 januari 2024 naar deze training.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *