Als leerkracht wil je het beste uit alle kinderen halen maar lukt dat jou altijd bij alle kinderen?
Lukt het jou om het ontbrekende puzzelstukje te vinden.
Soms weet je het gewoon even niet.
Ondanks dat je goede instructies geeft behaald jouw leerling wisselende resultaten met lezen en spellen. Je weet dat je niet alles uit deze leerling haalt maar je weet gewoon niet waarom het niet lukt.
Wat mis je?
Je hebt alles wat in de methode geadviseerd wordt al gedaan, je hebt veel herhaling aangeboden, je hebt gespard met je collega’s en toch worden de resultaten niet beter. Jouw leerling komt nog niet in aanmerking voor een dyslexie onderzoek.
Super frustrerend!
Niet alleen voor jou maar ook voor deze leerling!
Je weet gewoon dat er meer in deze leerling zit dan er nu uitkomt. Je wilt dat dit kind weer met plezier gaat lezen.
Herken je dit?
Probeer dan eens met een andere bril naar jouw leerling te kijken.
De feiten zijn vaak dat het kind wisselende resultaten laat zien met lezen, spellen of begrijpend lezen. Het kan nog niet onderzocht worden op dyslexie.
Maar verwacht jij dat dit kind dyslexie heeft?
Soms moet je het antwoord ergens anders zoeken.
Heb je er al aan gedacht om de ogen te laten onderzoeken?
Kunnen de ogen goed kijken?
Lukt het de ogen om informatie goed te kunnen verwerken.
Hoe is de balans van deze leerling?
Wat voor leeshouding heeft deze leerling?
Laat ouders eerst eens onderzoeken of het kind goed dichtbij en ver weg kan kijken.
Wist je dat het belangrijk is om een goed evenwicht te hebben en je hoofd recht te kunnen houden? Wanneer kinderen een goed evenwicht hebben en zij hun hoofd moeiteloos recht kunnen houden dan kunnen beide ogen wat ze zien samensmelten tot een stilstaand beeld.
Je kan je voorstellen dat een stilstaand beeld veel makkelijker leest dan een beeld dat steeds beweegt.
Ook moeten de ogen goed kunnen volgen. Wanneer de ogen moeite hebben om te volgen en steeds wegspringen wordt het lezen zeer bemoeilijkt. Jouw leerling weet niet meer welke letter die gelezen heeft, leest letters of woorden dubbel of slaat juist letters of woorden over. Ook slaat het soms een hele regel over. Het begrijpen van een tekst wordt nu heel lastig als je niet alles leest.
De ogen moeten ook de middellijn kunnen kruisen. Want je leest van links naar rechts.
De leeshouding van een kind zegt ook heel veel. Kinderen compenseren uit zichzelf. Zij willen graag dat het makkelijker wordt voor hun ogen. Let er eens op of het kind het boek schuin vast houdt. Ligt het boek recht voor het kind? Ondersteunt het kind zijn hoofd tijdens het lezen? Ligt het met zijn/haar hoofd op zijn/haar armen te lezen? Klemt het kind zijn voeten om de stoelpoten?
Alle bovenstaande vragen kunnen er op wijzen dat jouw leerling een visuele disfunctie heeft.
Het kan goed zijn dat dit het ontbrekende puzzelstukje is waar jij al lange tijd naar op zoek was.
Weet dat jij niet de enige leerkracht bent die niet naar dit ontbrekende stukje heeft gekeken.
Veel leerkrachten weten nog te weinig van het bestaan van visuele disfunctie en de gevolgen hiervan.
Erg jammer want ik ben er van overtuigd dat wanneer hier aandacht voor is bij de leerkrachten die werken met het jonge kind dat er veel problemen voorkomen kunnen worden in de bovenbouw.
Het enige wat jij moet doen is observeren.
Door te observeren kan jij een visuele disfunctie signaleren, kan jij doorverwijzen of zelf aan de slag gaan.
Op deze manier kan jouw leerling de juiste hulp krijgen.
Wil jij vaker door een andere bril kijken maar mis jij voor jou gevoel nog de kennis over visuele disfunctie kom dan naar mijn training ‘leren doe je met je ogen’ op woensdag 27 september van 9.30 tot 16.00 uur.
Wil jij meer informatie, neem dan een kijkje op mijn site
Veel succes met observeren!