Als leerkracht hoef je echt niet alles te weten maar sommige informatie mag gewoon niet ontbreken tijdens de opleiding.
Toch worden er keuzes gemaakt wat er onderwezen wordt op de Pabo.
Regelmatig zeggen mijn collega’s: maar wat jij verteld heb ik nog nooit op de Pabo gehoord. Waarom niet. Dit is zo waardevol.
Goede vraag! Ook ik kan hier geen antwoord op geven.
Tijdens diverse trainingen, opleidingen en cursussen dit ik na mijn Pabo heb gevolgd kreeg ik pas door hoe belangrijk beweging is voor de ontwikkeling voor de kinderen.
Bewegen komt voor het leren! Pas wanneer kinderen alle kansen hebben gekregen om zich motorische te ontwikkelen, zijn zij echt klaar voor het leren en zal het leren een stuk makkelijker gaan. Veel leer,- en gedragsproblemen zouden voorkomen kunnen worden.
Langzamerhand wordt er meer aan bewegend leren gedaan maar de echte theorie er achter of waarom het van groot belang is om te bewegen kunnen weinig leerkrachten echt vertellen.
Daarom heb ik alvast een aantal boekentips voor jou. Boeken die makkelijk leesbaar zijn en waarvan je had gewild dat je deze eerder had gelezen.
Tip 1: Ik zie het anders van Marc Litière.
In dit boek wordt omschreven hoe je om moet gaan met richtingsproblemen en spiegelen bij kinderen.
Richtingsproblemen komen heel vaak voor bij kleuters, groep 3 en 4. Op zich is dit niet erg maar het kan leiden tot hardnekkige lees,- schrijf.- of rekenproblemen wanneer je dit alleen als fout ziet terwijl het kind het gewoon anders ziet. Als leerkracht heb jij een signalerende functie en kan dit gewoon opgelost worden.
In dit boek legt Marc duidelijk uit:
- wat richtingsmoeilijkheden zijn,
- hoe je dit kan signaleren
- en vooral hoe je het verder kan aanpakken.
Tip 2: Stap voor stap van Liesbeth Verhoeven.
In dit boek staat de motorische ontwikkeling van een kind centraal. Een mooi boek die je stap voor stap mee neemt in de motorische ontwikkeling. Belangrijk nu er steeds vaker uit onderzoeken blijkt dat kinderen te weinig bewegen.
Zelf zie ik duidelijk verschil in de kleuters die ik nu heb en vergelijk met de kleuters die ik 20 jaar geleden had. Veel kleuters moet je nu vaardigheden bij brengen die vroeger gewoon heel normaal waren. Er komen zelfs kleuters binnen die nog nooit een potlood vast hebben gehad of met een bal hebben gespeeld terwijl ze prima uit de voeten kunnen met een tablet of telefoon.
Extra belangrijk is dat jij als leerkracht weet hoe de motorische ontwikkeling verloopt en hoe je dit op een makkelijke manier kan stimuleren.
Het boek is uit verschillende makkelijke leesbare hoofdstukken opgebouwd:
- Het belang van bewegen
- De neurologische ontwikkeling
- De sensorische ontwikkeling
- De lichamelijke ontwikkeling
- De motorische ontwikkeling
- Ontwikkeling van een voorkeurshand
- Voorbeelden van ontwikkelingsspelletjes
- Basisvaardigheden voor schoolrijpheid
- Signalen van motorische achterstand
Dit boek is niet alleen goed voor leerkrachten uit de onderbouw maar zou eigenlijk elke leerkracht gewoon gelezen moeten hebben.
Tip 3: Sterker staan, kijken en zien van Anneke Bezem.
Dit is een praktisch naslagwerk dat jou als leerkracht inzicht geeft in visuele disfunctie. Een onzichtbare belemmering bij lees, – spelling,- en concentratieproblemen.
Dit boek (en ook de opleiding die erbij hoort) gaf mij het inzicht dat er een groot verschil is tussen kijk en zien. Maar misschien nog belangrijker hoeveel invloed de ogen hebben op het leren.
Vaak wanneer het lezen of spellen niet lukt, gaan we het nog meer oefenen. Nog meer woordjes lezen of schrijven maar we zullen nooit in een handelingsplan zetten dat we meer beweegoefeningen in gaan zetten bij een kind om het beter te laten lezen terwijl dit een veel betere oplossing is. Op deze manier pak je de oorzaak aan i.p.v. pleisters plakken.
In dit boek geeft Anneke uitleg over:
- verschil tussen kijken en zien
- wat is een visuele disfunctie
- hoe kan je dit herkennen
- welke problemen kan dit veroorzaken
- uitleg over leesbegeleiding
Ook dit boek is een aanrader voor alle leerkrachten!
Alle drie de boeken zijn heel fijn geschreven en lezen makkelijk weg. De eerste 2 tips zijn vaak ook in de bibliotheek te leen.
Mocht je nog een wensenlijstje voor Kerst moeten maken dan kan ik je verzekeren dat je met 1 van deze boeken een goed cadeau hebt.
Na het lezen van deze boeken ga je echt jouw leerlingen anders bekijken en weet je naar welke mensen je kan doorverwijzen zodat het echte probleem kan worden aangepakt.
Heb je geen zin om te lezen of vind je het fijner om deze informatie met praktische voorbeelden te ontvangen dan kan je ook mij in huren om dit aan jou en jouw collega’s te vertellen tijdens de training: het belang van bewegen bij kinderen of leren doe je met je ogen.
Tijdens deze trainingen neem ik je stap voor stap mee in de motorische ontwikkeling van kinderen.
Ik geef praktische voorbeelden, geef je handvaten om te signaleren en tips welke oefeningen of spellen je kan inzetten om kinderen verder te laten komen in hun ontwikkeling.