Het schooljaar is bij iedereen opgestart en bijna iedereen besteedt aandacht aan groepsvormende activiteiten.
Deze activiteiten staan in het teken van kennismaken met elkaar en elkaars kwaliteiten, samenwerken, het creëren van veiligheid en groepsgevoel. Dat is super!
Herken je dat, dat je na de gouden weken ineens merkt dat de (beweeg)tussendoortjes uit je planning verdwijnen?
Als ik vraag waarom ze niet meer worden ingepland, wordt vaak tijdgebrek genoemd. Heel jammer, want tussendoortjes kunnen zoveel opleveren voor jouw leerlingen – zeker als je bewust nadenkt welke tussendoortjes je gaat inzetten.
Ik geef jou 3 redenen waarom je bewuste tussendoortjes ook ná de gouden weken moet inzetten:

1. Het is een afwisseling tussen inspanning en ontspanning
Je weet zelf wel hoe fijn het is om na wat inspanning even iets anders te doen: een loopje, jezelf uitstrekken of iets dergelijks. Wanneer je je te lang moet inspannen, merk je aan je lijf dat het onrustig wordt. Daarom is het beter om dit te voorkomen en met regelmaat inspanning af te wisselen met ontspanning. De beweegonrust wordt zo minder bij jouw leerlingen.

2. Je activeert het brein (waardoor er daarna juist meer focus en concentratie is)
Wanneer je aan het rekenen bent, heb je bepaalde delen van je brein nodig die hard aan het werk zijn. Voor het brein is het fijn om regelmatig een nieuwe prikkel te ontvangen. Dit heeft het brein nodig om actief en gefocust te blijven.
Dat kan je doen door na de rekenles even een ander gedeelte van het brein te gebruiken, bijvoorbeeld met een korte beweegoefening. Zo worden ook andere delen van de hersenen geactiveerd. Je zult merken dat na zo’n onderbreking het brein weer meer focus heeft.

3. Je verstevigt de verbindingen die nodig zijn om informatie vlot te kunnen verwerken
Het brein bestaat uit twee delen en om te leren heb je beide delen nodig. Zowel auditieve, visuele als tactiele prikkels worden op verschillende plekken in je brein verwerkt. Het is daarom van groot belang dat al deze prikkels vlot omgezet kunnen worden in denkhandelingen. Daarvoor moeten er stevige verbindingen liggen.
Door veel te bewegen en het brein te activeren, zorg je ervoor dat die verbindingen sterker worden. De meeste leerlingen bewegen van jongs af aan veel te weinig, waardoor het voor veel leerlingen noodzakelijk is om deze verbindingen te verstevigen.

Tijd om in te plannen!
Genoeg redenen dus om je planning van de komende maand eens onder de loep te nemen en te bekijken wanneer jij je tussendoortjes gaat inplannen.
👉 Wil je inspiratie voor korte beweegtussendoortjes? Volg me deze maand op Instagram en Facebook. Daar deel ik praktische voorbeelden die je morgen al kunt inzetten.