Ik heb het zo druk, vandaag heb ik hier geen tijd voor.
Dit hoor ik regelmatig!
Hoe komt het toch dat de meeste leerkrachten hun rooster zo vol stoppen?
Wanneer ik de roosters bekijk zie ik dat we van de ene naar de andere les hoppen soms met een tussendoortje maar we vliegen door onze lessen heen. Vaak luisteren leerlingen naar een instructie en gaan dan de lesstof verwerken. Dit gebeurt over het algemeen aan hun tafel.
Vraag jij je wel eens kritisch af welke les je nou daadwerkelijk moet geven?
Zijn alle lessen even waardevol?
Jij bent de leerkracht dus jij hebt een keuze!
Natuurlijk moet jij als leerkracht zoveel uur rekenen, taal, of spelling geven maar er staat niet voorgeschreven op welke manier je dit moet doen.
Ook is er niet voorgeschreven dat jij alle lessen uit de methode moet volgen.
Wees dus kritisch en vraag je de volgende dingen af?
- Wat is het leerdoel?
- Is het een nieuw doel of is het herhaling?
- Is dit leerdoel nodig om de SLO doelen te behalen
- Is dit doel te koppelen met een ander doel van die dag
Bij een nieuw leerdoel is een goede instructie essentieel. Een instructie is goed wanneer die kort en krachtig is en waar je als leerkracht er voor zorgt dat alle ingangen gebruikt worden. Dus visueel, auditief en laten ervaren met concreet materiaal als dit mogelijk is.
Is het een herhaling en moet er geautomatiseerd worden dan is het niet nodig dat kinderen aan hun tafel blijven zitten. Coöperatieve werkvormen of bewegend leren kunnen hiervoor ingezet worden.
Een methode heeft heel veel doelen maar niet alle doelen zijn nodig om de SLO doelen te behalen.
In het boek Leerlijnen voor het basisonderwijs kan je de leerlijnen per vak per leerjaar zien.
Zeker de moeite waard om dit boek eens te bekijken.
Heel vaak kan je taaldoelen aan spellingsdoelen koppelen of taaldoelen aan wereldoriëntatie. Kijk eens per blok naar de mogelijkheden om doelen te integreren.
Ik weet zeker wanneer je hier eens kritisch naar kijkt je echt tijd in je rooster over houdt.
Naast kijken naar de doelen is het ook super belangrijk om te kijken naar jouw leerlingen.
We weten dat kinderen een goede motorische basis moeten hebben om te kunnen leren. Pas wanneer hun brein goed samen kan werken zijn ze klaar om te leren.
Dit betekent dat deze leerlingen niet alleen aan hun tafel moeten leren.
Ze moeten het kunnen ervaren!
Naast jouw leerdoelen is het van groot belang om te kijken hoe de
- Visuele ontwikkeling
- Auditieve ontwikkeling
- Lateralisatie
- Proprioceptie
- Ruimtelijk inzicht
- En het balans van jouw leerlingen is
Wanneer je dit weet kan je deze vaardigheden verstevigen door bewegend leren in te zetten. Op deze manier zorg jij voor stevige verbindingen.
Leren wordt leuk!
Kinderen worden geactiveerd, hun brein wordt geactiveerd waardoor de lesstof beklijft.
Dat wil toch iedere leerkracht.
Jij toch ook?
Laatst zei een leerkracht: “dat ik daar nou niet aan gedacht heb. Als jij het zegt is het zo simpel.”
Wanneer ik dan uitleg waar je op kan letten en welke vormen je kan inzetten gaat er bij de meeste leerkrachten een lampje branden. Ze voelen weer ruimte in hun overvolle programma. Dat zorgt voor rust.
Wil jij een stevige basis voor jouw leerlingen en jouw leerdoelen van dit jaar halen?
Maar weet je niet hoe?
Wil jij een minder vol rooster?
Tijdens mijn driedaagse bewegen en leren gaan we op dag 3 hier heel praktisch mee aan de slag.
Ik neem jou deze dag mee wat bewegend leren precies is en hoe jij dit makkelijk toe kan passen in jouw eigen lessen.
Op deze manier wordt jouw lesrooster simpeler, hou jij meer tijd over en zijn jouw leerlingen meer betrokken bij de lessen.
Dus durf jij een keuze te maken dan zie ik jou graag op 15 april.
Via deze link kan jij je inschrijven:
Trainingen voor professionals