Wat je beter NIET kunt doen wanneer de uitslag van AVI of DMT laag is

De toets periode zit erop en de meeste uitslagen heb je nu wel binnen.
Hoe zijn de DMT en Avi toetsen gegaan? Had je de uitslag verwacht of viel het toch een beetje tegen.

Het laatste jaar dat ik in groep 3 les gaf zei ik tegen mijn directeur: verwacht niet dat al mijn leerlingen op de M3 toetsen ook M3 lezen maar ik weet zeker dat het mij lukt om aan het einde van het jaar mijn leerlingen op E3 af te leveren.
Heel vaak lukte dat ook.

Wanneer ik mijn analyses moest maken zaten er altijd wel verrassingen bij. Door zelf de toetsen af te nemen kon ik ook goed inschatten waarom leerlingen nog niet M3 hadden gehaald. Ook bij de DMT toetsen kon ik kinderen eruit filteren waar ik me wel of juist geen zorgen over hoefde te maken.

Wat ik vooral NIET ging doen met kinderen die uitvielen op de DMT was racelezen. Elke dag rijtjes woordjes lezen. Wanneer kinderen het al lastig hebben om de letters te onthouden en ze moeten alleen losse woordjes lezen kost dat alleen maar energie. Ze kunnen niks uit een context halen. Vaak zijn het leerlingen die moeite hebben om de letters te onthouden, te verklanken en dan ook nog eens woord vormen
Wanneer deze kinderen het ook nog eens moeilijk vinden om met hun ogen te volgen zorgt racelezen alleen maar voor nog meer stress. En stress veroorzaakt spanning op de ogen waardoor lezen nog moeizamer zal gaan.

Maar wat deed ik dan wel met de kinderen die uitvielen op de DMT?
Als eerst keek ik naar hun leeshouding tijdens het lezen van rijtjes woorden.

  • Zijn de schouders ontspannen of opgetrokken? Opgetrokken schouders zorgen voor spanning op de ogen.
  • Hebben ze hun blad vast of ligt het blad heel erg schuin. Wanneer dit zo is kunnen de ogen moeilijk samenwerken waardoor ze dubbele letters lezen of letters overslaan. Voor deze kinderen had ik beweegoefeningen waardoor hun ogen beter konden samenwerken. Bij twijfel vroeg ik ouders of ze langs wilden gaan bij een optometrist om de samenwerking van de ogen te controleren.
  • Wijst een kind met de vinger bij? Wanneer ze dit niet deden vroeg ik het hun om te doen en regelmatig zorgde het bijwijzen ervoor dat het verklanken van woorden een stuk vlotter ging. Deze kinderen kregen ook extra beweegoefeningen door elke dag met hun ogen een potlood te volgen, zonder hun hoofd te bewegen.
  • Ondersteunt de leerling het hoofd tijdens het lezen: dit wijst ook op verminderde samenwerking tussen beide ogen.
  • Hoe zit het kind op de stoel tijdens het lezen: op de knieën, voeten geklemd om de stoelpoten, of heeft het een goede leeshouding. Wanneer het kind anders zat dan de gewone leeshouding, checkte ik het kind op nog aanwezige reflexen. Wanneer er nog aanwezige reflexen zijn kunnen deze er voor zorgen dat het kind al heel hard aan het werk is om zijn/haar lichaam in de goede positie te houden. Deze leerlingen hebben dan weinig ruimte om ook nog eens te leren. Het lezen kost dan heel veel energie.

Behalve dat ik NIET ging racelezen ging ik juist extra tussendoortjes plannen zodat beide hersenhelften optimaal met elkaar kunnen samenwerken. Om te lezen heb je namelijk alle delen van je hersenen nodig en hoe fijn is het dan dat deze samenwerking soepel verloopt.

  • Zo zette ik in op letters flitsen en tijdens het opzeggen kruislingse bewegingen maken zoals boksen.
  • De kruisloop, klapspelletjes, de liggende 8 dans inzetten als tussendoortjes.
  • Ontspanoefening zoals de butterfly maar ook ontspanoefeningen voor de ogen.
  • Elke dag de leerlingen die uitvallen de liggen de 8 laten tekenen. Eerst met schrijfhand, dan met andere hand en uiteindelijk met 2 handen.

En tijdens de gymles:

  • Klimmen in het wandrek
  • Kruipen
  • Veel oefeningen met mikken, gooien en vangen
  • Balansoefeningen
  • Supermanoefening

Wanneer er uitval was bij de AVI ging ik niet heel de week dezelfde teksten lezen. Bij de uitval op de AVI keek ik naar:

  • Het tempo van het lezen; was het wel correct maar langzaam en begreep de leerling wat die las dan maakte ik mij geen zorgen en moest het gewoon leeskilometers maken. Tijdens een gesprek probeerde ik er achter te komen welke boeken/verhalen deze leerling leuk vond om te lezen zodat er leesplezier aanwezig was.
  • Sloeg de leerling woorden of een regel over dan moest deze leerling een leespijl of zijn vinger gaan gebruiken. Daarnaast kreeg het beweegoefeningen om de oogspieren te trainen zodat het beter kon volgen.
  • Leeshouding ; zelfde tips als bij de DMT.

Door NIET te gaan racelezen maar in te zetten op leesplezier en beweegoefeningen zorgde ik ervoor dat het leesniveau uiteindelijk omhoog ging.

En voor alle kleuterleerkrachten die deze blog lezen. Wanneer de leesniveaus tegen vallen in groep 3 of 4 volgen er vaak interventies bij de kleuters.
Maar ga alsjeblieft GEEN bouw doen en kleuters letters aanleren.
Zet vooral in op:

  • Het ontwikkelen van auditieve vaardigheden zoals woorden nazeggen, onzinwoorden maken, rijmen, klanken luisteren.
  • Het ontwikkelen van visuele vaardigheden en dan niet op het platte vlak. Ga op zoek naar overeenkomsten en verschillen. Speel kimspelletjes.
  • Zorg voor een goede ontwikkeling van het werkgeheugen door het spel ik ga op reis en ik neem mee te spelen, door 4 woorden of cijfers te kunnen onthouden.
  • Zorg tijdens de gymles dat gooien, vangen, mikken, balanceren, kruipen, boomstamrol elke week aan de bod komen.
  • En zet in op kring,- zang,- en klapspelen.

Wanneer je als kleuterleerkracht inzet op deze onderdelen hebben jouw leerlingen een goede basis om aan groep 3 te starten.

Dus moet het leesniveau van jouw kinderen stijgen en moet jij nog plannen maken dan hoop ik dat je nu genoeg handvaten hebt om jouw handelingsplannen te maken op een andere manier dan je altijd al deed.

Succes!
Mocht je hulp nodig hebben, neem dan even contact met mij op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *