Waarom is bewegen geen kernvak?

Ik heb oprecht geen antwoord op de vraag: waarom bewegen geen kernvak.
Tijdens mijn trainingen komen mijn cursisten er allemaal achter dat de motorische basis van een kind stevig moet zijn om te kunnen leren.
Wanneer deze stevig is heeft een kind een goede zithouding, kan het zich concentreren, en verloopt het lees, – en rekenproces volgens het boekje.
Die goede basis bereikt een kind wanneer het genoeg beweeg,- en ontdekmogelijkheden heeft gekregen en niet gedwongen is om stappen over te slaan.
Dus wanneer een kind een goed motorisch beredeneerd aanbod heeft ontvangen en dit op zijn eigen tempo kan doorlopen is het brein genoeg ontwikkeld om te kunnen leren.

Helaas krijgen kinderen tegenwoordig deze mogelijkheden thuis of op school niet. De wereld gaat zo snel en wij verwachten ook steeds meer en eerder dat kinderen klaar zijn om te leren. Veel kleuters komen met een motorische achterstand binnen en zijn zeker niet leerrijp. Ik krijg dit regelmatig terug wat kinderen tegenwoordig allemaal niet meer kunnen.
En toch is bewegen nog steeds geen kernvak.
Waarom niet?

Bewegingen zorgen ervoor dat we goede stevige verbindingen maken in onze hersenen. Hoe steviger de verbindingen hoe makkelijker we informatie kunnen verwerken.
Hiervoor is bewegen noodzakelijk.
Wat is een goede, stevige basis?
1. allereerst moeten alle reflexen geïntegreerd zijn. Reflexen zijn beweegpatronen die ervoor zorgen dat de motorische ontwikkeling in gang gezet wordt.
2. zintuigen; tast, gehoor, zicht, evenwicht, proprioceptie
3. coördinatie lichaamshelften, lateralisatie
4. grove en fijne motoriek, auditieve en visuele vaardigheden
Wanneer de bovenstaande punten genoeg ontwikkeld zijn heeft het kind zelfvertrouwen en kan het zich concentreren en luisteren naar instructies. Het kind is klaar om te leren!

En toch zijn leerkrachten zich niet bewust hoe veel invloed het heeft wanneer een kind geen stevige basis heeft en het bewegen niet van zelf gaat.
Op scholen zie ik vaak werkgroepen die zich buigen over een nieuwe taal,- of rekenmethode maar heel weinig hoor ik dat er ook werkgroepen of ontwikkelteams zich buigen over het inzetten van een beweegprogramma.
De gymdocent maakt vaak een jaarplanning met doelen die aan bod komen. De leerkracht doet dit voor de grove en fijne motoriek maar vaak niet met de achterliggende gedachte dat ze een goede basis neer moeten zetten.
En zeker niet in gedachten dat de grove en fijne motoriek eigenlijk pas stap 4 is om aan het werken. Alle voorgaande stappen worden heel vaak overgeslagen omdat een leerkracht zich hier totaal niet van bewust is. Het is geen onwil maar onkunde. Deze leerstof wordt op de PABO niet aangeboden.

Gelukkig zijn er steeds meer beweegprogramma’s die werken om een goed fundament voor kinderen neer te leggen zoals Krullenbol, Breinprikkels of Bodymap.
Alle drie gaan ze uit dat de reflexen geïntegreerd moeten zijn voordat een kind verder kan met leren. Door de reflexen als uitgangspatroon te nemen en dit te verwerken in diverse beweegactiviteiten geef je alle leerlingen dezelfde kans om zich te kunnen ontwikkelen.
Iedere leerling krijgt de kans om een stevige fundament te bouwen.
Het mooie is dat het eigenlijk helemaal niet ingewikkeld is. Alle 3 de programma’s kosten weinig tijd.
En mocht je nou weinig tijd hebben op jouw toch al overvolle rooster?
Geef dan eens voorrang aan bewegen in plaats van rekenen of taal . Dat aanbod kan soms best wel minder.
Jouw leerlingen hebben veel meer profijt van een leerrijp brein dan aan een brein dat in latere groepen vast gaat lopen omdat de basis niet stevig is.

Ben jij die leerkracht die anderen wakker gaat schudden maar weet je ook dat je dat op dit moment nog niet bij jou op school voor elkaar gaat krijgen?
Maar gun jij jouw leerlingen wel een goed fundament?
Wil jij problemen voorkomen?
Kom dan naar mijn tweedaagse training “bewegen en leren” op dinsdag 9 januari en 30 januari 2024.
Jij kan namelijk wel het verschil maken!

1 gedachte over “Waarom is bewegen geen kernvak?”

  1. Hoi Mirjam,

    Wat een mooie blog zeg!! Je hebt echt gelijk!!

    We hebben elkaar natuurlijk gesproken op de dag in Valkenburg.
    Ik zou heel graag een keer bij je in de keuken kijken, als jij dat ook goed vind

    Ik hoor graag van je!!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *