In januari/februari staan bij de meeste scholen de methode onafhankelijke toetsen op het programma. Deze neem je keurig af en dan?
Op heel wat facebookgroepen voor leerkrachten zie ik veel vragen voorbij komen over de uitslagen van klassen. “ Mijn klas scoort vooral rood maar ze lezen wel foutloos”. “ Meer dan de helft van mijn groep heeft geen AVI M3 gehaald? Moet ik me nu zorgen maken?”
Deze toetsen maken niet alleen leerlingen onzeker maar ook leerkrachten.
Dat kan niet de bedoeling zijn.
Vooral bij de lees,- en spellingtoetsen vraag ik me af wat de leerkrachten met deze uitslagen doen behalve bang zijn dat ze het eigenlijke niveau niet halen. Deze leerkrachten werken hard, de leerlingen werken hard en toch werkt het op deze manier niet.
Onder de berichten zie ik vaak tips voorbij komen dat deze kinderen leeskilometers moeten maken, zorgen dat het leesplezier blijft, vooral veel blijven herhalen en je programma’s zoals in BOUW in kan zetten.
Maar dat is niet altijd de oplossing!
Natuurlijk moeten er geoefend worden, leeskilometers maken en het leesplezier moet behouden blijven maar dat ga je niet bereiken door programma’s zoals BOUW in te zetten. Je bent dan pleisters aan het plakken en je pakt niet de oorzaak aan.
Pas wanneer je de oorzaak aanpakt, ga je resultaat boeken.
Wat mijn advies zou zijn?
Observeren en kritisch kijken.
Neem de lees,- of spellingstoets er nog eens bij en analyseer deze nogmaals.
Bekijk wat er verkeerd ging?
1. Was het alleen maar tempo -> dan vooral geen zorgen maken.
2. Kent het alle letters -> top!
3. Slaat het letters over? Leest het letters dubbel? Slaat het regels over, leest het herhalingen of is het een radende lezer? Leest het andere woorden dan die er staan? -> breng dit in kaart.
4. Hoe is de leeshouding? Onderuit gezakt? Lezen op 1 knie? Boek schuin? Hoofd op armen? Wrijven in de ogen? Opgetrokken schouders? Weet je dit niet meer? Let deze week eens op de leeshouding van jouw leerling.
5. En wat weet je over deze leerling? Is het dol op verhalen die verteld worden en kan die hier met aandacht naar luisteren? Of interesseert het zich niet in verhalen?
Zit het in puntje 3; dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat de ogen van jouw leerling niet goed kunnen volgen, richten of samenwerken en zou dit wel eens de oorzaak van het lage resultaat zijn.
Zit het in puntje 4 dan werkt het lichaam en het brein nog niet optimaal samen en dan is dat de oorzaak.
Is een leerling dol op verhalen en leest het zelf niet graag (punt 5) dan weet je dat deze leerling echt wel wil lezen maar dat punt 3 of 4 hem/haar in de weg zit en hierdoor niet tot het gewenste resultaat komt.
Nu je de oorzaak weet kan je deze ook aanpakken. Je kan oefeningen inzetten die de oorzaak aanpakken en ervoor zorgen dat het leesplezier blijft!
Je zult zien dat wanneer jouw leerling ook de oorzaak hoort er een hele last van zijn/haar schouders valt, het minder stress heeft en dit alleen al heeft invloed op het lezen.
Stress zorgt er namelijk voor dat je blokkeert en dat jouw leerling in een vicieuze cirkel komt. Dit wil je voorkomen.
En het mooie is dat jij dit voortaan ook voor een toets kan signaleren en niet alleen achteraf.
Zoals mijn cursisten zeggen:
“ Als jij het zegt is het soms is het zo simpel ” maar dat is het ook wanneer je weet waar je op moet letten. Het probleem is dan niet gelijk opgelost maar je kan stoppen met pleisters plakken en werken aan de oorzaak. Dit is veel prettiger werken voor jou maar ook voor jouw leerling.
“ Waarom wist ik niet dit eerder ” is een vraag de ik mezelf 5 jaar geleden ook stelde maar ik ben heel blij met de kennis die ik nu heb zodat ik dit met alle leerkrachten mag delen en nog meer kinderen kan helpen.
Daarom geef ik op 21 februari 2024 de eendaagse training “leren doe je met je ogen” waar ik je mee neem in de werking van de ogen. Wat je door te observeren allemaal kan signaleren, welke oefeningen je kan doen om de oorzaak aan te pakken.
Er zijn nog 3 plekken vrij.
Klik voor meer informatie of schrijf je onderaan de pagina in voor deze training.