Tijdens de intake in mijn praktijk vertellen ouders vaak trots dat hun kind al met 1 jaar kon lopen.
Als ik dan vraag: met hoeveel maanden ze konden zitten of kruipen moeten ouders veel langer nadenken en soms weten ze het niet. De mijlpaal lopen weet bijna iedere ouder.
En juist die is helemaal niet zo belangrijk.
Buikliggen, omrollen, tijgeren en kruipen zijn veel belangrijker.
Het is heel belangrijk dat kinderen hier op hun eigen tempo door heen gaan.
Ouders moeten dit niet forceren.
Tegenwoordig zijn er zoveel hulpmiddelen waardoor kinderen eerder zelf kunnen zitten of van die loopwagentjes waar kinderen in kunnen hangen en dan kunnen lopen.
Hiermee wordt de motorische ontwikkeling geforceerd.
Ook worden kinderen onderling vergeleken en willen ouders dat hun kind niet achterblijft op andere kinderen.
Een kind is pas toe aan de volgende stap in zijn/haar ontwikkeling wanneer het lichaam hier sterk genoeg voor is. Dit vergt tijd en de mogelijkheid om dit zelf te kunnen oefenen. Dit oefenen kan je doen door een stimulerende omgeving te creëren waar kinderen vrij kunnen spelen en bewegen. Kinderen moeten kunnen ontdekken en ervaren.
Niet alleen ouders maar ook leerkrachten willen soms sneller door dan kinderen op dat moment aan kunnen.
Het begint al in groep 2. De overgangsverwachtingen liggen veel hoger dan vroeger. Waar groep 3 vroeger de groep was waar leerlingen letters leerden en van daaruit woorden is het tegenwoordig heel normaal om van groep 2 leerlingen te verwachten dat ze 19 letters kennen.
Niet alleen met lezen maar ook met rekenen en schrijven moeten leerlingen veel meer kunnen dan vroeger.
En deze vaardigheden worden in de kleuterklas heel veel geoefend.
Echter zijn dit niet de juiste vaardigheden die geoefend worden en deze vaardigheden beklijven niet waardoor er hiaten ontstaan in de leerontwikkeling (veel kinderen kennen best wat letters maar hebben geen idee in groep 3 wat ze er zelf mee kunnen doen).
Ook gaan kinderen steeds jonger naar groep 3. De intelligentie hebben ze maar vaak zijn deze kinderen motorische nog niet klaar voor groep 3.
Waarom hebben we toch zo veel haast?
Wanneer we geen oog hebben voor de ontwikkeling van kinderen is de kans op stagnatie een stuk groter.
Je zult dit aan de resultaten en het gedrag van de leerling merken.
Om ontspannen te kunnen leren moet een leerling rustig en op eigen tempo de motorische ontwikkeling hebben kunnen doorlopen.
Zodra je als leerkracht merkt dat een kind een doel niet haalt kan je heel veel blijven oefenen zodat het kind het doel misschien wel haalt maar dat is niet altijd de oplossing.
Neem ook de motorische ontwikkeling eens onder de loep.
Vaak zal je zien dat deze leerlingen minder balans hebben, de oog- handcoordinatie niet goed is, moeite hebben met huppelen of touwtje springen.
Dus in plaats van heel veel oefenen met lezen of rekenen kan je beter de oorzaak aanpakken en de motorische ontwikkeling verbeteren.
Want een goed gecoördineerd lijf is een gecoördineerd brein.
Ook kan je bewuste tussendoortjes inzetten in jouw groep die gebaseerd zijn op coördinatie, balans of kruisen van de middenlijn. Op deze manier leg je een stevige basis en heb je oog voor de ontwikkeling van jouw leerlingen.
Door af en toe te vertragen zal je steeds beter zien waar de hiaten zitten en wat jouw leerlingen echt nodig hebben.
In mijn training “klaar om te leren” leer ik jou wat een goede motorische basis is om ontspannen te kunnen leren en welke bewuste tussendoortjes je in kan zetten. Ook leer ik jou om te signaleren welke leerlingen extra hulp nodig hebben op motorische gebied.
Wil jij een goede start van het schooljaar? Kom dan op 9 september 2024 deze training volgen.