Dyslexie of niet?

Laatst concludeerde een leerkracht: jij gelooft dus niet in dyslexie!
Hmmmm?????
NEE, dat is niet mijn conclusie.
Ik geloof zeker dat kinderen dyslexie kunnen hebben maar ik weet ook dat heel veel kenmerken die bij dyslexie horen ook horen bij kinderen met een visuele disfunctie.
Wanneer er in een klas van 25 leerlingen er 7 kinderen met een dyslexie stempel zitten durf ik te zeggen dat dit niet allemaal echte dyslecten zijn ondanks dat deze kinderen onderzocht zijn.

In mijn praktijk ontvang ik veel leerlingen waarbij het lezen of spellen niet lekker verloopt. Het kost ze moeite, ze vinden lezen niet leuk en werken heel hard. Hun resultaten gaan bijna niet vooruit. Veel van deze kinderen hebben een visueel probleem. Hun ogen werken niet goed samen waardoor lezen of spellen ontzettend moeilijk voor hun is zonder dat ze dit door hebben. Ook begrijpend lezen is lastig omdat ze veel moeite hebben met het technische gedeelte van het lezen.

Om goed te kunnen leren moeten de ogen:

  • scherp kunnen zien
  • kunnen samenwerken
  • goed kunnen volgen
  • kunnen richten
  • sprongetjes kunnen maken

Alle leerkrachten weten wanneer kinderen te dicht op hun boek zitten of wanneer ze de letters op het digibord niet kunnen zien dat je een kind dan naar een opticien verwijst. Wanneer die check is geweest denken leerkrachten dat er in het visueel gebied alles in orde is maar dat hoeft dus helemaal niet het geval te zijn.
Alle aandacht wordt dan gericht op veel oefenen, leeskilometers maken, rijtjes lezen maar allemaal met minimaal resultaat. Het kind gaat een hekel krijgen aan lezen, is niet altijd meer gemotiveerd en jij als leerkracht werkt heel hard maar je hebt niet echt de oplossing.
Helaas kijkt een opticien alleen maar of de ogen gezond zijn en naar de scherpte van het zicht. Het kijkt niet naar de oogsamenwerking, het volgen of het richten van de ogen en juist daar zit heel vaak het probleem.

Een visueel probleem kan er voor zorgen dat kinderen letters dubbel zien, dat letters bewegen, dat ze woordjes of zinnen overslaan waardoor ze gaan raden en ook met spellen zorgt het ervoor dat ze de bakker en jager woorden verkeerd schrijven terwijl ze echt wel de regel weten.
Zeer frustrerend dus. Het zorgt voor stress bij de kinderen en wanneer kinderen stress hebben heeft dit grote invloed op de ogen. De ogen moeten dan nog harder werken. Lezen of spellen is op zo’n moment nog moeilijker. Het gevolg is dat kinderen in een vicieuze cirkel komen waar jij ze als leerkracht heel moeilijk uit kan krijgen.

Gelukkig kan jij hier wel wat aan doen! Door goed te observeren en te signaleren kan jij de kinderen met een visueel probleem er vroeg uit halen.
Het zal een opluchting zijn voor deze leerlingen wanneer je uitlegt dat het aan hun ogen ligt en niet aan hun inzet. Je zult merken dat ze gemotiveerd zijn om hun oogoefeningen te doen omdat ze ook graag makkelijk willen lezen of spellen.
Je kunt ze doorverwijzen naar een visueel screener of een functioneel optometrist die is aangesloten bij Functioneel Oogzorg Nederland (FON). Ook een psychomotorisch kindercoach zoals ik heeft voldoende kennis in huis om met deze leerlingen aan de slag te gaan.

Maar ook jij kan simpele beweegoefeningen inzetten om oogspieren te trainen of om stress op de ogen te voorkomen. Dat kan met hele makkelijke korte tussendoortjes maar ook door spellen in te zetten.
Je moet alleen weten welke oefeningen en spellen geschikt zijn.
Op deze manier ben je doelgericht bezig. Je zult merken dat het zelfvertrouwen van deze kinderen weer toe neemt en dat leren weer leuk wordt!

Mijn missie is om leerkrachten bewust te maken van de invloed die ogen hebben bij de leerontwikkeling van kinderen en dat jij als leerkracht eventuele leerproblemen kan voorkomen door jouw kennis hierover te vergroten.
Daarom geef ik op maandag 12 juni en zaterdag 24 juni een eendaagse training leren doe je met je ogen.

Wil jij jouw leerlingen op een andere manier helpen zodat je samen wel resultaat bereikt. Wil jij problemen voorkomen in plaats van achteraf oplossen?
Kom dan naar 1 van de twee trainingsdagen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *