Zeker in de maand december hoor ik vaak: “ moet dat ook nog?” of “wanneer moet ik dit allemaal doen?” “Ik moet al zoveel en dan komt dat er ook nog bij.”
De vraag is of je alles ook moet doen of dat je dingen anders kan aanpakken.
Leren gaat goed wanneer kinderen lekker in hun vel zitten en klaar zijn om te leren.
Wanneer kinderen heel veel moeten, onder tijdsdruk moeten presteren, stress ervaren en ook nog jouw stress voelen dan gaat het leren niet van zelf. Je gaat dit merken aan de resultaten, het gedrag en de sfeer in jouw groep.
Bij stress krijgt het brein kortsluiting en kunnen de hersenhelften niet meer met elkaar samenwerken. Juist die samenwerking hebben ze nodig om te kunnen rekenen, juist te spellen of te kunnen lezen.
Daarom is het belangrijk dat je beweging en ontspanning toevoegt aan je lessen.
Niet alle lessen hoeven aan tafel gegeven worden of op papier. Zo kan je een wandeldictee doen, ophalen van voorkennis kan met beweging en woordenschat kan met verschillende coöperatieve werkvormen al wandelend door het lokaal gedaan worden.
Door beweging toe te voegen worden er weer verschillende verbindingen in je brein geactiveerd waardoor leren makkelijker gaat.
Het mooie is dat je beweging heel makkelijk kan toevoegen aan je lessen. Soms is het echt makkelijker dan je denkt en zit het in hele kleine dingen. Tijdens mijn trainingen hoor ik vaak: “o daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht.” of “het is zo simpel”. Zeker wanneer je met anderen collega’s spart en samen van tevoren even een les bekijkt.
Wat is het doel? Mondeling of schriftelijk? Waar kunnen we beweging toevoegen en op welke manier?
Naast beweging is ontspanning ook heel belangrijk.
Dit kan door een actief of juist een rustig tussendoortje te doen. Actieve tussendoortjes zijn bijvoorbeeld:
• samen zingen
• dansen (bijv. de stopdans)
• klapspelletje
• ritmes naklappen
• kruislingse bewegingen uitvoeren met een pittenzak of balletje
Of juist ontspannen tussendoortjes zoals:
• ademhaaloefening (met de Hoberman Sphere)
• liggende 8 tekenen
• onderlinge kindermassage
• bij zichzelf ogen of oren masseren (je zult versteld zijn wat een oor massage kan opleveren)
• luisteren naar een visualisatie
• luisteren naar een ontspannend muziekje
Nu denk je misschien hoe ga ik dit allemaal voor elkaar krijgen?
Kijk eens kritisch naar jouw planning.
Welke lessen moeten?
Welke kan je samenvoegen?
Welke “verplichte december activiteiten” moet je in plannen? Welk tijdstip is fijn voor jouw leerlingen?
En plan ook eens al je tussendoortjes in.
Dit geeft jou rust.
Lijkt het jou zinvol om ook eens te sparren met collega’s over het toevoegen van beweging en ontspanning aan jouw lessen? Kom dan naar mijn training “klaar om te leren” of mijn tweedaagse “bewegen en leren” . Samen met anderen koppelen we de geleerde theorie aan activiteiten, lessen of routines zodat je aan het einde van de dag een lijst vol ideeën hebt om in jouw eigen groep te gebruiken.
Voor nu wens ik jou een fijne decembermaand.
Adem in
Adem uit
En geniet!
Liefs Miriam