Leesplezier is een woord dat ik steeds vaker hoor. Scholen besteden hier tijd aan. De kinderboekenweek, voorleesdagen, mystery voorleesgasten, boekensushi, leerkrachten met boekenkennis allemaal mooie initiatieven om aan leesbevordering te doen en leesplezier te creëren. Echter vergeten we vaak het belangrijkste, het lezen zelf.
Plezier in lezen komt niet zo maar. Daar is heel wat voor nodig.
Allereerst moet je GOED kunnen lezen en laat dat al een heel proces zijn.
Om goed te kunnen lezen moet je tekens kunnen onderscheiden en de verschillen herkennen. Hiervoor moet je de begrippen links, rechts, boven en onder kunnen toepassen zodat je de tekens kan herkennen.
Daarna kan je een klank aan een teken koppelen. Vervolgens kan je klanken aan elkaar plakken zodat deze een woord vormen en daarmee kan je van die woorden een zin vormen.
Wanneer dit allemaal goed gaat, kunnen leerlingen gaan leren lezen. Eerst korte woorden daarna steeds langere woorden. De kinderen die er klaar voor zijn, kunnen al snel zinnen lezen en begrijpen wat ze lezen. Door alle leesbevorderingsactiviteiten komt het leesplezier bij hun op gang.
Maar hoe zit het met de kinderen waarbij het lezen niet vanzelf gaat?
Vaak wordt er dan geoefend op het benoemen van de letters, het hakken en plakken of zoemen van woorden. Kinderen krijgen veel herhaling, lezen rijtjes of een programma zoals Bouw wordt ingezet. Het leesplezier is hierbij ver te zoeken.
Helaas wordt er niet gekeken naar de lees,- of zithouding van de kinderen. Ook de werking van de oren of ogen wordt overgeslagen. Juist door dit goed te observeren kan je veel leesproblemen voorkomen.
Om goed te kunnen lezen meten de oren en ogen goed werken. Het gehoor kan je laten checken en ook de ogen. Wanneer we de ogen laten checken wordt er vooral gekeken of ze gezond zijn en hoe het zicht is Maar om goed te kunnen lezen meten de ogen nog veel meer kunnen.
Ze moeten namelijk samen goed kunnen volgen, richten en samenwerken.
Wanneer de ogen dit niet kunnen zullen kinderen:
• letters of woorden dubbel lezen
• woorden overslaan
• de verkeerde regel lezen
• niet weten waar ze zijn gebleven
• radend lezen
• letters omdraaien
• hakkelend lezen
• niet weten wat ze lezen
• dansend letters zien
• moeite hebben met spellen
• lezen niet leuk vinden
• hun hoofd ondersteunen
• hun boek schuin houden
• hangen op hun tafel
Kortom het lezen is erg lastig doordat hun ogen de informatie die het ziet niet juist verwerkt.
Je begrijpt dat het grote moeite kost om een tekst te lezen en te begrijpen. Het leesplezier is ver te zoeken.
Het zijn de kinderen die in jou klas lezen niet leuk vinden, regelmatig extra instructie nodig hebben en al jaren extra oefenmomenten met lezen krijgen. Ze komen net niet in aanmerking voor een dyslexieverklaring.
Alleen maar extra oefenen heeft geen zin. Je bent dan bezig met pleisters plakken.
Wat dan wel zal je denken?
Kijk goed wat het echte probleem is.
Heeft het kind een goede motorische basis?
Werken de ogen goed samen?
Ga vooral niet eerder starten met lezen!
Steek bij de kleuters in op ontluikende geletterdheid en de visuele ontwikkeling door ze in aanraking te laten komen met klanken, versjes, rijmen, kritisch luisteren, voorlezen, zelf verhalen vertellen en visuele discriminatie.
En vooral goed bewegen! Laat ze veel tijgeren, kruipen, mikken, gooien en balanceren.
Vanaf groep 3 let je goed bij welke leerlingen het lezen niet vanzelf gaat. Kijk wat ze nodig hebben en zet niet alleen in op herhaling maar ook op het verbeteren van de motorische ontwikkeling. Je zult zien wat voor invloed dit op het lezen heeft.
In het webinar “leesplezier begint bij je ogen” op donderdag 16 januari om 19.30 uur vertel ik je alles over visuele problemen en hoe jij ze kan herkennen.
Hierdoor hebben straks al jouw leerlingen plezier in lezen.
Wil jij hierbij zijn stuur een mail naar miriam@oogvoorkind.nl