Toen ik net afgestudeerd was en in groep 3 stond vond ik de zithouding heel belangrijk. Vooral tijdens het schrijven.
Regelmatig wees ik leerlingen op hun zithouding.
Recht op je stoel zitten, voeten op de grond en ik had zelfs een liedje voordat we gingen schrijven.
De meeste kinderen gingen ook netjes zitten maar er waren altijd bepaalde kinderen die dit gewoon niet voor elkaar kregen.
Zo waren er leerlingen die altijd met 1 knie op hun stoel zaten, of leerlingen die recht onderuit gezakt zaten te schrijven.
Tegen hen kon ik eindeloos blijven herhalen wat de juiste zithouding was maar het lukten ze nog geen 5 minuten om dit vol te houden. Dat deden zij echt niet om mij te irriteren.
Het waren vaak ook leerlingen die echt wel hun best wilden doen met schrijven maar het gewoon niet voor elkaar kregen om netjes te schrijven terwijl ze ook de juiste zithouding hadden.
Met veel geduld hielp ik deze leerlingen en probeerden hen te motiveren. Soms gaf ik deze kinderen een wiebelkussen om op te zitten in de hoop dat dit hun zithouding zou verbeteren.
Met de kennis van nu zou ik dat niet meer doen.
Nu weet ik dat deze kinderen nog niet alle beweegpatronen ontwikkeld hadden. Om in een juiste zithouding te zitten moeten alle reflexen geïntegreerd zijn. Als ik terug kijk op deze leerlingen was dat niet het geval.
Deze leerlingen waren heel hard aan het werk. Hun brein kreeg het niet voor elkaar om het lijf in een goede zithouding te krijgen en dan ook nog te kunnen schrijven. Hun lijf ging compenseren door op een andere manier te zitten waardoor het brein de tijd had om zich te concentreren op het netjes schrijven.
Deze leerlingen waren dus dubbelhard aan het werk.
Hoe kwam dit nou?
Bij deze leerlingen was de STNR (symmetrische Tonisch Nekreflex) nog actief. Wanneer de STNR geïntegreerd is, kunnen leerlingen hun bovenlichaam en het onderlichaam onafhankelijk van elkaar gebruiken.
Deze leerlingen kregen dat nog niet voor elkaar.
Wanneer ze hun hoofd buigen, willen hun armen ook buigen maar hun benen strekken dan automatisch. Of wanneer ze hun hoofd naar achter buigen willen de armen strekken en buigen de benen.
Let tijdens het schrijven eens op leerlingen die:
- op beide benen zitten wanneer ze hun armen moeten buigen
- hun hoofd neerleggen tijdens het schrijven of tekenen
- hangen onderuit op hun stoel om hun arm te buigen
- hun voeten om de stoelpoten klemmen
- hun stoelpoten op hun schoenen zetten
Ook hebben deze leerlingen vaak:
- een zwakke balans
- zitten tijdens vrij spelen of kringspelletjes in de w zit op de grond
- moeite met diepte zien
- lopen aarzelend een trap op
- last dat ze veel dingen omstoten, of om laten vallen
- struikelen over hun eigen voeten
- een zwakke oog-hand coördinatie
- kunnen geen koprol maken
- lees-, schrijf-, of rekenproblemen
Zag ik deze signalen niet?
Natuurlijk wel maar ik wist toen nog niet op welke manier ik dit kon oplossen.
Nu weet ik het wel en zou ik het totaal anders aanpakken.
Ik zou nog steeds leerlingen wijzen op het belang van een goede schrijfhouding maar ik zou alerter zijn op het compensatie gedrag van mijn leerlingen.
Deze leerlingen hebben motorische ondersteuning nodig.
Met beweegoefeningen kunnen zij hun brein opnieuw de weg wijzen waardoor ze minder hard hoeven te werken maar nog belangrijker weer vertrouwen krijgen in zichzelf!
Goede beweegoefeningen zijn bijvoorbeeld:
- Kruipen: bedenk in de gymzaal oefeningen waarbij deze leerlingen moeten kruipen. Er zijn genoeg oefeningen te bedenken om leerlingen uit groep 4 of 5 te laten kruipen.
- Yoga oefening van de kat: laat het kind een bolle en een holle rug maken.
- Als een kat zitten, armen gestrekt en dan onderlichaam laten zakken op de voeten. De billen raken de voeten aan. Voer dit een paar keer verend uit.
- Zitten als een konijntje: laat de leerling zitten met de billen op de voeten. Armen laten strekken en dan vooruit huppen met het lijf. Leerling weer laten zitten met billen op de voeten en dit een aantal maal herhalen.
Herken jij leerlingen waarbij de STNR nog actief is en wil je meer weten welke beweegoefeningen jij in kunt zetten of wil je dat ik met deze leerling(en) aan de slag ga bij jou op school?
Neem dan contact met mij op.