Hoe denk jij over tussendoortjes?
En dan heb ik het niet over die je kan eten maar om de beweegtussendoortjes die je gedurende dag in kan zetten?
Zet je wel eens beweegtussendoortjes in?
En zo ja, met welke reden?
Of mocht je ze niet inzetten-> wat is de reden om het niet te doen?
Afgelopen maand gaf ik een training over het inzetten van bewuste tussendoortjes.
Aan de cursisten vroeg ik of ze wel eens bewuste tussendoortjes inzetten.
Sommige zeiden heel eerlijk dat ze het nut er niet van in zagen.
Daarom geef ik je 3 redenen waarom het fijn is voor jouw leerlingen om wel bewuste tussendoortjes in te zetten:
1. Het is een afwisseling tussen inspanning en ontspanning.
Je weet zelf wel hoe fijn het is om na wat inspanning even iets anders te doen. Even een loopje, jezelf uitstrekken of iets dergelijks. Wanneer je je te lang moet inspannen merk je aan je lijf dat het onrustig wordt. Daarom is het beter om dit te voorkomen en met regelmaat inspanning af te wisselen met ontspanning.
2. Je activeert het brein (waardoor er daarna juist meer focus en concentratie is).
Wanneer je aan het rekenen bent heb je bepaalde delen van je brein nodig die hard aan het werk zijn. Voor het brein is het fijn om regelmatig een nieuwe prikkel te ontvangen. Dit heeft het brein nodig om actief en gefocust te blijven. Dit kan je dus doen door na de rekenles even een ander gedeelte te gebruiken door bijvoorbeeld een korte beweegoefening in te zetten zodat andere delen van de hersenen ook weer geactiveerd worden.
Je zult merken dat na een onderbreking je brein weer meer focus heeft en het lichaam minder beweegonrust laat zien.
3. Je verstevigd de verbindingen die nodig zijn om informatie vlot te kunnen verwerken.
Het brein bestaat uit 2 delen en om te leren heb je beide delen van je hersenen nodig. Ook worden de auditieve maar ook de visuele en ook de tactiele prikkels op verschillende delen in je brein verwerkt. Het is daarom van groot belang dat al deze prikkels vlot omgezet kunnen worden in denkhandelingen. Hiervoor moeten er wel stevige verbindingen liggen.
Door veel te bewegen en het brein te activeren zorg je ervoor dat de verbindingen stevig worden.
Daarbij bewegen de meeste leerlingen van kleins af aan veel te weinig waardoor het voor veel leerlingen noodzaak is om de verbindingen te verstevigen.
Zoals je hebt kunnen lezen heb je 3 hele goede redenen om bewuste tussendoortjes in te zetten.
Jouw leerlingen ontwikkelen een stevige basis en de beweegonrust wordt minder.
Na dat dit team de theorie achter de bewuste tussendoortjes hoorde en vooral zelf veel tussendoortjes mochten ervaren waren dit enkele reacties:
• ik wist niet dat een tussendoortje zo kort kon zijn
• ik zie het belang er van in
• tussendoortjes kunnen ook heel rustig zijn
• wat is dit fijn
• het is kan zo simpel zijn
• ik ben me meer bewust van bewegen en wat dit doet met je hersenen
Dit team is in ieder geval geactiveerd en hebben samen een planning gemaakt welke tussendoortjes zij de komende tijd gaan aanbieden want ook tussendoortjes kan je bewust aanbieden en plannen.
En jij?
Heb ik jou kunnen inspireren om bewuste tussendoortjes in te gaan zetten? Heb jij genoeg inspiratie om bewuste tussendoortjes in te zetten?
Wanneer je weet wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren kan je die informatie gebruiken om bewuste tussendoortjes te bedenken.
In mijn webinar “klaar om te leren” op dinsdag 15 oktober om 19.30 uur vertel ik jou wat jouw leerlingen nodig hebben.
In mijn eendaagse training “klaar om te leren” van 12 november 2024 leer ik jou alles over een stevig fundament en gaan we aan de slag om zelf tussendoortjes te ervaren en te bedenken zodat je een stevig fundament voor jouw leerlingen kan creëren.